دستگاه PH متر که نام دیگر آن PH سنج می باشد ، قادر به این است که در یک مقیاس 0 تا 14 اسیدی و بازی بودن یک مایع یا دیگر مواد را اندازه گیری کند به طوری که عدد 7 به معنی خنثی ، 8 تا 14 بازی و 0 تا 6 اسیدی می باشد . PH متر ها بسته به طیف ، رزولوشن و دقت متفاوت می باشند . یک PH متر کاربرد های مختلفی دارد شامل تست خاک ، تست آب در استخر های شنا و حوضچه های نگاهداری از ماهی و تست دیگر مواد مانند آبجو ، شراب ، غذا و چرم . یک PH متر قادر به این است که یک کاربرد عملکردی ترکیبی داشته باشد همانند با یک PH متر ترکیب شده با ابزار اندازه گیری پتانسیل اکسایش کاهشی ( OPR ) ، اکسیژن حل شده ( DO ) ، ضریب هدایت الکتریکی ( EC ) ، کل نمک های حل شده ( TDS ) ، میلی ول ( mV ) ، میزان مقاومت ، میزان شوری ، یا دما . به عنوان مثال از یک PH / DO متر می شود در قالب یک تستر PH خاک استفاده کرد .
یک PH متر به منظور تنظیم دقت می تواند دارای یک نقطه ، دو نقطه ، یا نقاط کالیبراسیون بیشتری باشد و امکان جبران دمای خودکار ( ATC ) در آن وجود داشته باشد . ATC باعث می شود در نوسانات دمایی قرائت های دقیقی به دست آید . یک PH متر همانند با بسیاری از محصولات PH متر هانا ( Hanna ) ، صفحه ی نمایش دیجیتالی از نوع ال سی دی دارد . یک PH متر دیجیتال هم چنین می تواند دارای نور پشتی ( یا صفحه ی نمایش دارای نور پشتی ) باشد تا داده ها در شب بهتر خوانده شوند . یک PH متر دیجیتال می تواند به منظور راحتی مشاهده و برای نمایش شاخص ها دارای یک صفحه ی نمایش تک یا چند خطی باشد . یک تستر PH می تواند در قالب یک مدل دستی یا رومیزی باشد . یک تستر PH دستی پرتابل و برای کار های آزمایشگاهی یا میدانی مناسب می باشد . یا شکل آن به نحوی است که در کف دست جا می شود ( با قابلیت اتصال الکترود ) ، یا در یک شکل کوچکتر ، پهن تر و هموار تر که با انگشتان می شود آن را برای کاربرد های غوطه وری الکترود ها به کار برد . معمولا یک PH متر رومیزی به شکل ثابت است و در مجموعه های آزمایشگاهی از آن استفاده می شود . یک PH متر ممکن است پوششی داشته باشد که نسبت به آب و غبار مقاوم و یک درجه ی حفاظت ( IP ) در اختیار داشته باشد . تعدادی از PH متر ها در خود یک عملکرد نگهداری دارند که قرائت را برای ثبت شدن نگه می دارد یا به صورت خودکار برای افزایش عمر باتری خاموش می شود . یک PH متر ممکن است برقی باشد یا با باتری کار کند . یک تستر PH ممکن است یک الکترود قابل جایگزین داشته باشد یا امکان این وجود دارد که یک یا بیشتر از یک الکترود مجزا داشته باشد . PH متر ها اغلب توسط محققین ، تولید کننده ها ، مجموعه های آموزشی و دوستداران کشاورزی ، پرورش ماهی و کشت هیدروپونیک ( hydroponics ) به کار گرفته می شود .

PH متر رومیزی

اندازه گرفتن PH بافر ها ، معرف های مایع و مواد شیمیایی فرمول گذاری شده در محیط های آزمایشگاهی تحقیقاتی توسط PH متر رومیزی قابل اعتمادی انجام می شود که قرائت های دقیق و پایداری فراهم می کند . PH متر های رومیزی را می شود به قیمت های گوناگون از کمپانی های مختلف خریداری کرد . هنگام خریداری یک PH متر رومیزی مواردی که باید به خاطر داشت شامل ابعاد ابزار ، محدوده ی pH و در دسترس پذیری بودن آن می شود . اکثر مدل ها طراحی جمع و جوری دارند تا روی هر میز آزمایشگاهی بتوان آن ها را قرار داد . آن ها pH بین 0 تا 14 را می خوانند و اینترفیس های کاربرپسندی دارند .

PH متر پرتابل یا قلمی

PH متر های قلمی یا پرتابل به منظور اندازه گیری اندازه های دقیق pH محلول های شیمیایی مختلف در محیط های کنترل شده به سبب ساختار جمع و جور و پرتابل بودنشان استفاده می شوند . صنایع داروشناسی ، زیبایی ، تست آب از PH متر های پرتابل استفاده می کنند . ویژگی های عملکردی اکثر مدل های باتری خور شامل اندازه گیری pH / یون ، انتقال داده ها و صفحات نمایش جامع می باشد . به علاوه ، مجموعه های از پیش تعیین شده ی بافری باعث ساده تر شدن اندازه گیری در موقعیت های کنترل شده می شوند .

PH متر و اکسیژن متر ها

کاربرد PH متر و اکسیژن متر ها در صنعت نوشیدنی و غذایی ، شیمیایی و محیط زیست نظیر بررسی رودخانه ها ، آب ، فاضلاب ، بررسی محل های ماهیگیری می باشد . خصوصیات آن ها شامل صفحه کلید مقاوم به لیز نخوردن برای مقاومت در برابر دست های خیس ، پوشش ضد تابش خیره کننده برای مشاهده ی آسان ، صفحه ی نمایش دارای نور پشتی برای نمونه گیری بهتر در زمان شب و خود اصلاحی فشار جوی ، ارتفاع و شوری می شود . برای هر اکسیژن متر و pH متر لازم است که دقت و طیفی از عملکرد ها وجود داشته باشد .
کالیبراسیون الکترود های pH و OPR
خود الکترود یا سنسور یک سیگنال به دیجیتال متر بر اساس اسیدی ، قلیایی یا پتانسیل یونی ( OPR ) محلول ارسال می کند . این سیگنال یک ولتاژ بسیار ضعیف اندازه گیری شده به واحد میلی ولت است . دستگاه را به pH تبدیل کرده و نتیجه ی به دست آمده را نمایش می دهد . گرچه امکان تغییر این سیگنال برای تمامی الکترود ها وجود دارد و با گذشت زمان عوض هم خواهد شد . اگر بخواهیم مثال بزنیم می توانید آن ها را در قالب یک باتری شیمیایی در نظر بگیرید .
به مرور زمان باتری دیگر همان مقدار ولتاژ را ارائه نخواهد داد و چراغ چراغ قوه ضعیف می شود . در پایان چراغ به کل دیگر کار نخواهد کرد . چنین چیزی در مورد یک الکترود نیز صدق پیدا می کند . چون سیگنال برای همان مقدار pH عوض می شود ، دستگاه باید به شکلی مقدار صحیح pH را به آن اختصاص دهد . به همین علت است که PH متر ها باید به صورت دوره ای کالیبره شوند . به دنبال هر دفعه کالیبره کردن ، مجموعه ی جدیدی از مقادیر به سیگنال های ورودی اختصاص داده می شود . به عنوان مثال ، یک الکترود pH جدید هنگامی که داخل محلول استاندارد شناخته شده ای ( که معمولا محلول بافر نامیده می شود ) با یک pH 7.01 قرار داده می شود احتمال این وجود دارد که خروجی سیگنال 5.1 mV را داشته باشد .
خود دستگاه PH متر بعد از کالیبراسیون روی صفحه ی نمایش خود عدد 7.01 را نشان می دهد . این طور در نظر بگیرید که بعد از گذشت یک ماه همان الکترود یک سیگنال 5.5 mV برای همان محلول بافر به سمت دستگاه ارسال می کند . اگر دستگاه کالیبره نشده باشد ، شاهد این خواهیم بود که pH به اشتباه نشان داده می شود . خطای 0.4 mV میزان انحراف سیگنال می باشد . در این جا این خطا به قدری کوچک است که انحراف از میزان حقیقی آن قدر زیاد نخواهد بود ( 0.01 pH ) ، ولی به مرور زمان و با فرسوده شدن الکترود ، مقدار این خطا زیاد شده و در نتیجه میزان اختلاف نیز بالا خواهد رفت .
به همین علت است که به دنبال فرسوده شدن الکترود ها PH متر ها نیاز به کالیبراسیون مکرر دارند . در پایان عمر مفید آن ها ، الکترود ها ممکن است یک انحراف 30 mV را نشان دهند که معادل 0.5 ph یا بیشتر می باشد که بستگی به این دارد که در کجا قرائت مقدار ph صورت گرفته است . برای کاربر ، همه ی این موارد هر موقع که دستگاه کالیبره می شود صورت می گیرد . گرچه ، هنگامی که انحراف به حدود 30 تا 35 mV بالا برود ، الکترود ها ناپایدار می شوند . به دنبال آن کاربر متوجه خواهد شد که مقدار pH در صفحه ی نمایش در رابطه با همان محلول بدون دلیل تغییر می یابد و دستگاه به احتمال زیاد دیگر کالیبره نخواهد شد .

 

 

◄ درخواست خرید خود را در فرم زیر برای ما ارسال کنید ►


    در فرم زیر نام  ، ایمیل و شماره تماس خود همراه با نام محصول مورد نظرتان را ثبت کنید تا درخواست شما را به فروشندگان و ارائه کنندگان این محصول ارسال کنیم

     

    نام و نام خانودادگی شما (الزامی)

    آدرس ایمیل شما (الزامی)

    شماره تماس شما (الزامی)

    نام محصول مورد نظرتان (الزامی)

    پیام شما