همزن مغناطیسی
همزن مغناطیسی | خرید همزن مغناطیسی | فروش همزن مغناطیسی
فوریه 23, 2016

سمپلر یا میکروپیپت | خرید سمپلر | فروش سمپلر

سمپلر

یکی از ابزار آزمایشگاهی ضروری سمپلر یا میکروپیپت ها می باشند که استفاده از آن ها برای توزیع کردن حجم های اندازه گیری شده از مایعات می باشد . اکثر اوقات عملکرد سمپلر ها به خاطر شکل دادن یک خلاء اندک در بالای محفظه ای که مایع را حفظ می کند ، می باشد و به شکل انتخابی این خلاء را به منظور بالا کشیدن و رها سازی مایع ( توزیع ) بر طبق یک حجم مطلوب ، رها می کنند . سمپلر هایی که بین 1 و 1000 میکرو مول را توزیع می کنند میکروپیپت نام دارند ، در حالی که میکروپیپت ها حجم بیشتری را توزیع می کنند . سمپلر ها قابلیت جا به جایی دقیق و استریل مایع را بر آورده می سازند و به شکل متداول در تست های زیست مولکولی ، شیمی تحلیلی و پزشکی به کار گرفته می شوند . آن ها به شکل های مختلف طراحی می شوند از جمله دستی و الکتریکی ، و هم چنین نمونه های تک کاناله یا مولتی کانال ، که تمامی آن ها برای افزایش کارآمدی هنگام کار با پلیت ها ، لوله ها و پتری دیش های گوناگون طراحی شده اند . کارخانه ها به شکل روز افزونی سمپلر هایی با کارآمدی بیشتر برای تعداد گوناگونی از اهداف کشت سلولی و آزمایشگاهی می سازند .

انواع سمپلر ها

سمپلر مولتی کانال

سمپلر مولتی کانال قدرتی جادویی در انتقال مقادیر کم مایع به شکل دقیق دارد و دستگاهی با چندین راس ، معمولا 8 تا 12 عدد ، می باشد . با به کارگیری چنین میکرو پیپتی ، امکان سریع پر کردن یک میکروپلیت 96 ، 384 ، یا 1536 خانه وجود دارد که امکان این وجود دارد دارای نمونه هایی به منظور کاربرد هایی همانند با بررسی دارو یا سنجش های آنزیمی باشد . همانند با یک سمپلر معمولی ، سمپلر های مولتی کانال برای حجم های خاصی از یک چند میکرو لیتر گرفته تا چند صد میکرو لیتر کالیبره می شوند . هنگام گزینش یک سمپلر مولتی کانال مهم است برای کار حجم درستی را انتخاب کنید تا به دقیق ترین شکل ممکن امر انتقال مایعات انجام شود .

سمپلر تک کاناله

سمپلر ها ابزاری ضروری می باشند که در آزمایشگاه های پزشکی و تحقیقاتی پیدا می شوند و استفاده از آن ها برای توزیع حجم های اندازه گیری شده ی مایعات می باشد . میکروپیپت ها اکثرا توسط ایجاد اندکی خلاء در بالای محفظه ی نگه دارنده ی مایع ، عمل می کنند و به صورت انتخابی این خلاء را به منظور بالا کشیدن و رها سازی مایع ( توزیع ) طبق یک حجم مطلوب رها می کنند . سمپلر ها قابلیت جا به جایی دقیق و استریل مایع را به دست می دهند و به شکل متداول در تست های زیست مولکولی ، شیمی تحلیلی و پزشکی به کار گرفته می شوند . میکروپیپت های تک کاناله معمولا توزیع مایع بین 0 تا 2500 میکرو لیتر را انجام می دهند ، و به دو شکل وجود دارند : حجم ثابت یا حجم متغیر . میکروپیپت های حجم متغیر دارای انعطاف پذیری تغییر حجم های لازم بر اساس یک ارزیابی خاص می باشند . یک مجموعه از میکروپیپت های قابل تنظیم که طیفی از 0 تا 1000 میکرو لیتر را تحت پوشش قرار می دهند برای اکثر کار ها کافی می باشند . سمپلر های حجم ثابت امکان تغییر حجمی که به آن ها اختصاص یافته را ندارند . این امر جلوی بروز خطا در آزاد سازی حجم نادرست و یا ایجاد آلودگی به دنبال حمل میکرو پیپت و جا به جایی را می گیرد . خصوصیاتی که در سمپلر های تک کاناله باید مد نظر داشت شامل معتبر سازی ، آلودگی زدایی و کالیبراسیون ساده و سازگاری با نوک های سمپلر کارخانه می شود .

میکرو پیپت الکترونیکی

میکرو پیپت های الکترونیکی جایگزین های ارگونومیک عالی برای میکروپیپت های دستی می باشند و راهی شایسته برای بالا بردن توان عملیاتی نمونه بدون یک ربات به شمار می روند . میکرو پیپت های الکترونیکی اغلب اوقات این امکان را به کاربر می دهند تا به واسطه ی وجود برنامه های سفارشی در دستگاه ، میکرو پیپت را بر اساس شرایط گوناگون لازم تغییر دهند . همانند با میکروپیپت های دستی ، میکرو پیپت های الکترونیکی در اشکال گوناگون از جمله تک کاناله یا چند کانالی ، 96 خانه یا 364 خانه وجود دارند .

سمپلر تک کاناله در برابر سمپلر مولتی کانال

به منظور انجام کار های روزمره با سمپلر ، یک میکروپیپت تک کاناله ی استاندارد امکان بر آورده سازی نیاز های شما در مورد جا به جایی مایع می باشد . ولی اگر حجم کاری شما با میکروپلیت ها زیاد است ، باید به فکر یک سمپلر مولتی کانال باشید .

طبق گفته ی Sheehan میکروپیپت های مولتی کانال کمپانی اپندورف Eppendorf نمونه های 8 و 12 کانال دارد که در هر دو مدل ساختار ارگونومی و دقت آن ها بالا برده شده است . مزایای مرتبط با جنبه ی ارگونومی به صورت یک قاعده ی ریاضی ساده بیان می شود یعنی : در میکروپیپت 12 کانال به نسبت میکروپیپت های تک کاناله نیاز به یک دوازدهم سمپلر گیری ( و زمان ) می باشد .

در مورد امر دقت ، انجام هر بار عمل سمپلر گیری باعث بالا بردن احتمال اشتباه می شود همانند با رها سازی حجم اشتباه ، از دست دادن یک خانه یا ایجاد حباب هوا . Sheehan چنین می گوید که به دنبال استفاده از یک میکروپیپت مولتی کانال ” شما به شکل آشکاری احتمال بروز اشتباه را کاهش می دهید ”

سمپلر ثابت در برابر سمپلر متغیر

در آزمایشگاه هایی که یک کار به دفعات انجام می شود ، باید به کارگیری سمپلر های ثابت را مد نظر داشت . جنبه ی مثبت این ماجرا این است که به صورت کلی دقیق ترین میکروپیپت هایی که شما می توانید بخرید از نوع مدل های دستی حجم ثابت می باشند ( حقیقت قابل توجه این است که سمپلر های متغیر همواره در طیف حجم بالا دقیق ترین هستند یعنی یک میکروپیپت 10 تا 100 میکرو لیتری به نسبت میکروپیپت 100 تا 1000 میکرو لیتری با دقت 100 میکرو لیتر بیشتر مایع را توزیع خواهد خواهد کرد . ولی هیچ کدام از نظر تداوم دقت به خوبی مدل ثابت نمی باشند . )

از سوی دیگر ، میکروپیپت های ثابت به یقین به معنای داشتن حجمی ثابت می باشند و به احتمال بسیار زیاد نیاز به میکروپیپت متغیر نیز وجود خواهد داشت . علاوه بر این ، امکان خواندن هر حجمی به سهولت وجود ندارد .

کمپانی اپندورف Eppendorf ، میکروپیپت های ثابت ، تک کاناله Reference® 2 خود را در اندازه های زیر ارائه می دهد ، 1 , 2 , 5 , 10 , 20 , 25 , 50 , 100 , 200 , 250 , 500 , 1,000 , 2,000 و 2500 میکرو لیتر . کمپانی Gilson دارای یک مدل ثابت PIPETMAN® L با همان ابعاد و هم چنین مدل های 300 ، 400 و 5000 میکرو لیتری است ( فاقد مدل 2500 میکرو لیتری ) . ولی هیچ کدام از این دو کمپانی دارای یک مدل 7.5 میکرو لیتری نیست ، گرچه احتمال این وجود دارد که شرکت اپندورف Eppendorf بر طبق سخن Sheehan به دنبال بالا رفتن میزان تقاضا به دنبال ساخت چنین مدلی باشد .

تمیز کردن و نگهداری

سرویس سمپلر های تک کاناله معمولا در آزمایشگاه انجام می شود ، با آنکه تعداد زیادی از آزمایشگاه ها انجام چنین کاری را به سایر شرکت ها واگذار می کنند . توصیه می شود برای کار های روزمره کاربران می توانند با استفاده از یک اتانول 70 درصد عمل پاک کردن میکرو پیپت های خود را انجام دهند . تعدادی از سمپلر ها را نیز می توان در اتوکلاو قرار داد ، با آن که این قابلیت برای سایر میکروپیپت ها از جمله میکروپیپت های الکترونیکی وجود ندارد . ( شما می توانید قسمت های مختلف را جدا کرده و قسمت پایینی یک میکروپیپت تک کاناله را در اتوکلاو قرار دهید . ) سرویس سمپلر های چند کاناله به خاطر داشتن طراحی پیچیده معمولا بایستی توسط کمپانی های معتبر و متخصص صورت گیرد . Sheean می گوید ولی چه می شود اگر سمپلر ها بشکنند ؟ اگر میکروپیپت روی زمین بیاندازید و یک کانال بشکند ؟ در مورد بعضی از سمپلر ها شما باید کل کانال ها را عوض کنید . ولی سمپلر اپندورف این قابلیت را در اختیار کاربر می گذارد که هر کانال را به شکل جداگانه تعویض ، نگهداری و تمیز کنند ، و متغیر های دیگری نیز وجود دارد . بعضی از میکروپیپت ها دارای بارکد یا برچسب های RFID به منظور قابلیت ردیابی هستند ، سایرین دارای قفل های تنظیم حجم ، کنترل هایی به منظور استفاده از دست چپ و راست ، و طراحی های ارگونومی پیشرفته ، می باشند .

 

 

◄ درخواست خرید خود را در فرم زیر برای ما ارسال کنید ►


    در فرم زیر نام  ، ایمیل و شماره تماس خود همراه با نام محصول مورد نظرتان را ثبت کنید تا درخواست شما را به فروشندگان و ارائه کنندگان این محصول ارسال کنیم

     

    نام و نام خانودادگی شما (الزامی)

    آدرس ایمیل شما (الزامی)

    شماره تماس شما (الزامی)

    نام محصول مورد نظرتان (الزامی)

    پیام شما