اسپکتروفتومتر ابزاری است که برای مشخص سازی یک ماده یا تعیین غلظت آن به واسطه ی اندازه گیری شدت نور منعکس شده توسط ماده یا انتقال یافته از میان آن ، به کار گرفته می شود. توسط اسپکتروفتومتر یک طول موج خاص از نور ، که اغلب اوقات در طیف مرئی ، UV یا مادون سرخ طیف الکترو مغناطیس ، می باشد به داخل یک نمونه منعکس می شود و هر نوع نوری که از میان آن عبور کند به وسیله ی یک آشکار ساز موجود در ابزار ثبت می شود . استفاده از اسپکتروفتومتر ها برای کاربرد هایی همانند با مهندسی شیمیایی و مواد ، تست کیفیت آب ، آنالیز بالینی مایعات زیستی ، و کنترل کیفی صنعتی مواد شیمیایی می باشد . اسپکتروفتومتر بسته به ناحیه ی طیف و محدوده ی طول موج هایی که مورد تست قرار می دهند ، با هم تفاوت دارند . متداول ترین شکل آن ها یک اسپکتروفتومتر UV – Vis ( مرئی – فرا بنفش ) است که به منظور تست هم نور مرئی و هم فرا بنفش کالیبره می شود . در تعدادی از اسپکتروفتومتر ها ، فیلتر ممکن است به منظور مطابقت با طول موج مورد نظر تغییر یابد . یک اسپکتروفتومتر رنگی ، که با عنوان رنگ سنج نیز نامیده می شود ، یک شکل تخصصی یافته از اسپکتروفتومتر است که طول موج های سبز ، آبی ، و قرمز نور مرئی را برای آنالیز رنگی صفحات ویدیو ، جوهر ها و رنگ ها ، سنگ های قیمتی ، و همگلوبین خون به همراه سایر مواد ، به کار می گیرد .

در یک اسپکتروفتومتر منبع نوری که قرار دارد بستگی به طیفی که این ابزار تست می کند متفاوت است به نحوی که دوتریوم معمولا برای فرا بنفش ، هالوژن تنگستن برای نور مرئی ، زنون برای نور مرئی و فرا بنفش ، عناصر مادون سرخ به منظور نور مادون سرخ به کار گرفته می شوند . تعدادی از ابزار ها یک تک پرتو از نور را به منظور اندازه گیری شدت نسبی پیش و بعد از درج نمونه منعکس می کنند . در حالی که دیگران یک پرتو را به درون نمونه ی مرجع و پرتوی دیگری را به منظور مقایسه ی همزمان شدت به درون نمونه ی تست منعکس می کنند . یک اسپکتروفتومتر تک پرتویی معمولا محدوده ی پویای وسیع تری دارد در حالی که یک واحد دو پرتویی اندازه گیری های سر راست تر و پایدار تری فراهم می کند .

اسپکتروفتومتر ها در قالب مدل های دستی برای به کار گیری در کار های میدانی و مدل های رومیزی به منظور کاربرد های آزمایشگاهی وجود دارند . بسیاری از اسپکتروفتومتر ها برای نمونه یک بخش خاص دارند که یک کووت ، یا ظرف دیگری به منظور نگه داشتن نمونه ها را در خود جا می دهند . کووت ها به خصوص ، برای یک نواختی چشمی و به دست آوردن نتایج تست غیر متناقض طراحی شده اند . با آن که اسپکتروفتومتر هایی با یک مقیاس آنالوگ وجود دارند ، اکثرا نتایج را به شکل دیجیتال نشان می دهند تا دقیق تر و استوار تر باشند . یک اسپکتروفتومتر ممکن است به منظور اتصال به کامپیوتر برای ذخیره و آنالیز آزمایش صورت گرفته با این ابزار ، دارای یک پورت USB باشد . بعضی از واحد های مبتنی بر میکرو پردازنده ، به ویژه آن دسته از اسپکتروفتومتر هایی که به منظور آزمایش نمونه های زیستی طراحی شده اند ، دارای روش های گوناگون از پیش برنامه ریزی شده برای انجام عمل آنالیز می باشند .

اسپکتروفتومتر UV-visible

استفاده از متداول ترین اسپکتروفتومتر ها در محدوده های طیف مرئی و فرا بنفش صورت می گیرد و تعدادی از این ابزار هم چنین در محدوده ی طیف نزدیک به مادون سرخ کار می کنند . اسپکتروفتومتر در ناحیه ی مرئی 400 تا 700 نانومتر به شکل مشخصی در علم رنگ سنجی به کار گرفته می شود . دیگر بر همگان شناخته شده است که بهترین عملکرد آن ها در محدوده ی 0.2-0.8 O.D می باشد . کارخانه های جوهر سازی ، کمپانی های چاپ ، فروشندگانی که به کار فروش الیاف نساجی می پردازند ، و سایر نمونه های متعدد نیاز به داده هایی دارند که از طریق روش رنگ سنجی فراهم می شوند . آن ها در محدوده ی هر 5 تا 20 نانومتر در امتداد محدوده ی مرئی نتایج را قرائت می کنند و یک منحنی انعکاسی طیفی یا یک جریان داده شکل می دهند . از این منحنی ها می توان برای تست گروه جدیدی از رنگ دانه ها استفاده کرد تا بررسی شود با خصوصیات معینی مطابقت دارند یا خیر ، همانند با استاندارد های چاپ ایزو .

اسپکتروفتومتر های سنتی محدوده ی مرئی ، اگر یک رنگ دانه یا ماده دارای فلورسنس باشد نمی توانند عمل آشکار سازی را صورت دهند . چنین چیزی می تواند باعث ایجاد مشکلی در مدیریت مسائل رنگی شود به عنوان نمونه اگر یک یا بیشتر از یک جوهر چاپ از نوع فلورسنت باشند . زمانی که رنگ دانه ها فلوروسنس دارند ، یک اسپکتروفتومتر فلورسنت دو طیفی به کار گرفته می شود . دو مدل اصلی برای اسپکتروفتومتر های مرئی وجود دارد . d/8 و 0/45 . دلیل این نوع نام گذاری شکل هندسی منبع نور ، ناظر و بخش داخلی اتاقک اندازه گیری می باشد . دانشمندان از این ابزار برای اندازه گیری مقدار ترکیبات در یک نمونه استفاده می کنند . اگر ترکیبات در خود نور بیشتری داشته باشند جذب آن ها در محدوده های کوچک توسط نمونه صورت خواهد گرفت . قانون لامبرت – بیر در این جا به چشم می خورد و جذب بین نمونه ها با غلظت به صورت خطی متغیر می باشد . در رابطه با ابزار چاپ دو مدل اسپکتروفتومتر جایگزین به شکل متداول به کار گرفته می شود یعنی ، با فیلتر فرا بنفش یا بدون آن به منظور کنترل بهتر تاثیر روشن سازان UV در کاغذ چاپ نشده .

نمونه ها معمولا در کووت ها آماده می شوند ، که بستگی به ناحیه ی مورد نظر دارد و امکان این وجود دارد جنس آن از پلاستیک ( ناحیه ی طیف مرئی مورد نظر ) ، یا کوارتز ( ناحیه ی طیف فرا بنفش مورد نظر ) باشد .

اسپکتروفتومتر IR

اسپکتروفتومتر هایی که در رابطه با ناحیه ی مادون سرخ طراحی شده اند به سبب الزامات تکنیکی اندازه گیری در آن ناحیه کاملا متفاوت می باشند . یک فاکتور مهم نوع فوتو سنسور هایی است که برای مناطق گوناگون طیفی وجود دارند . ولی اندازه گیری طیف مادون سرخ نیز برای خود امری چالش بر انگیز می باشد به این علت که عملا هر چیزی نور مادون سرخ را به عنوان تابش گرمایی منعکس می کند . به خصوص در طول موج های فراتر از حدود 5 میکرو متر .

مشکل دیگر این است که تعداد کاملا اندکی از مواد همانند با شیشه و پلاستیک نور مادون قرمز را جذب می کنند ، و در نتیجه سبب می شوند این طیف یک محیط اپتیکال ناسازگار باشد . مواد اپتیکالی که ایده آل هستند شامل نمک ها ، که به شکل قوی این طیف را جذب نمی کنند ، می شود . نمونه ها در رابطه با اسپکتروفتومتر IR ممکن است بین دو صفحه از برمید پتاسیم آغشته شوند یا با برمید پتاسیم به شکل پودر در آیند و شکل یک پلت تحت فشار گذاشته شده ، به خود بگیرند . زمانی که اندازه گیری محلول های آبی باید انجام شود ، کلرید نقره ی غیر محلول به منظور ساخت سلول به کار گرفته می شود .

 

 

◄ درخواست خرید خود را در فرم زیر برای ما ارسال کنید ►


    در فرم زیر نام  ، ایمیل و شماره تماس خود همراه با نام محصول مورد نظرتان را ثبت کنید تا درخواست شما را به فروشندگان و ارائه کنندگان این محصول ارسال کنیم

     

    نام و نام خانودادگی شما (الزامی)

    آدرس ایمیل شما (الزامی)

    شماره تماس شما (الزامی)

    نام محصول مورد نظرتان (الزامی)

    پیام شما