انجام تقطیر های آزمایشگاهی تقریبا به صورت انحصاری یا تقطیر های گروهی می باشد .

 

مشاهدۀ قیمت و مشخصات انواع آب مقطرگیری

 

عنوان دستگاهی که برای عمل تقطیر به کار گرفته می شود گاهی اوقات با نام still یا دستگاه آب مقطر گیری شناخته می شود و از حداقل یک باز جوشان ( reboiler ) یا دیگ تشکیل شده که باعث گرما دادن مواد منبع می شود ، به همراه یک کندانسور که در آن بخار گرم شده به منظور برگشتن به حالت مایع خنک شود ، و یک دریافت کننده که در آن عصاره جمع می شود ، یعنی مایع خالص شده یا تغلیض یافته . برای انجام تقطیر توسط دستگاه آب مقطر گیری چندین تکنیک آزمایشگاهی وجود دارد .

دستگاه آب مقطر گیری قادر به این است که اکثر مواد معدنی ، فلزات ، مواد شیمیایی آلی و میکرو ارگانیسم ها را از آب حذف کند . یک دستگاه آب مقطر گیری تمیز که به خوبی نگهداری شده است توانایی این را دارد که بیش از 95 درصد مواد معدنی ، از جمله سدیم ، سولفات ، نیترات و آرسنیک را حذف کند . آلاینده های زیستی همانند باکتری ها ، ویروس ها و کیست ها در طول عمل تقطیر از بین می روند . دستگاه آب مقطر گیری می تواند به شکل دستگاه ساده و ظریف تصفیه ی آب نوشیدنی باشد .

عمل تقطیر هم چنین باعث از بین بردن مواد مفید نظیر کلیم و منیزیوم خواهد شد ، با وجود این که آب منبع مهمی از این مواد معدنی ، در برابر با منابع غذایی در یک رژیم متعاد غذایی ، نمی باشد .

استفاده از دستگاه های آب مقطر گیری معمولا برای تولید مقادیر کمکی از آب به منظور نوشیدن و پختن می باشد . که دلیل آن هزینه ی عملکردی پایین و سرعت پایین تولید آب تصفیه شده می باشد . هنگامی که نیاز به مقادیر بالاتری از آب تصفیه شده می باشد ، اغلب اوقات یک سیستم اسمز معکوس ( RO ) بیشتر مناسب است . محدودیت های مهم عملکردی دستگاه آب مقطر گیری مرتبط با آب سخت می باشد . پوسته های آهکی میل به جمع شدن در محفظه ی جوش را دارند . باید به این موارد به صورت دائم توسط یک نرم کننده ی آب رسیدگی کرد . دستگاه آب مقطر گیری امکان این وجود دارد که قادر به حذف بعضی از ترکیبات فرار آلی نباشد . چنین چیزی سبب شکل گیری رسوب در آب تصفیه شده می شود مگر این که دستگاه آب مقطر گیری به منظور خروج بخار گاز دارای یک دریچه یا فیلتر کربن فعال شده باشد .

 

مشاهدۀ قیمت و مشخصات انواع آب مقطرگیری

 

 

عملکرد دستگاه آب مقطر گیری

اساس عملکرد دستگاه آب مقطر گیری بر پایه ی اعمال تبخیر و تغلیظ می باشد . یک عنصر گرما دهنده ی الکتریکی ( 1000 تا 1500 وات ) قادر به این است که در مخزنی که از فولاد ضد زنگ ساخته شده است ، آب را به جوش آورد . بخار های شکل گرفته مخزن را ترک و وارد یک کویل خنک کننده ی ساخته شده از فولاد ضد زنگ می شوند . در آن محل ، بخار تغلیض یافته و به شکل آب مقطر شده در می آید . تعدادی از آب مقطر گیری ها به منظور خنک کردن از هوا استفاده می کنند . سایر دستگاه ها از آب ورودی برای این کار بهره می برند . هنگامی که اکثریت آب از دستگاه آب مقطر گیری به شکل بخار بیرون می رود ، یک سوئیچ شناور منبع برق عنصر گرما دهنده را خاموش می کند .

محلول معدنی تغلیظ یافته در مخزن جوش رها می شود تا به شکل کامل خارج شود ، و دوباره محفظه ی جوش به صورت دستی یا خودکار پر می شود .

تعدادی از دستگاه های آب مقطر گیری در قالب واحد های رومیزی پرتابل ساخته می شوند . عمل پر کردن آن ها معمولا به صورت دستی است و به یک پریز برق نرمال 120 ولتی زده می شوند . آب مقطر گیری های رومیزی معمولا به شکل گروهی 3 تا 4 لیتر از آب را در یک زمان تقطیر می کنند . نصب سایر دستگاه های آب مقطر گیری به شکل دائمی در زیر زمین خانه می باشد . آن ها به یک لوله ی آب وصل می شوند ، جمع آوری آب تقطیر یافته در یک ظرف ذخیره سازی انجام می شود ، و بعد از آن برای پمپ کردن آب به شیر های آب تصفیه شده ، رطوبت زا ها ، یا یخچال ها و یخ ساز ها از یک پمپ کوچک استفاده می شود . این واحد ها معمولا از نوع جریان مداوم دستگاه های آب مقطر گیری می باشند .

هزینه ی استفاده از دستگاه آب مقطر گیری

یک دستگاه آب مقطر گیری گروهی کوچک 4 تا 5 لیتر با یک عنصر گرم کننده ی 1000 واتی قادر به این است که حدود 1 لیتر آب مقطر در هر ساعت تولید کند . در نتیجه ، هزینه ی برق به ازای هر لیتر آب تقطیر شده مساوی با هزینه ی برق به ازای هر هزار وات می باشد . به عنوان نمونه ، اگر هزینه ی برق 200 تومان به ازای هر 1000 وات باشد ، هزینه ای که استفاده از یک دستگاه مقطر گیری به همراه دارد برابر با 200 تومان به ازای هر لیتر خواهد بود .

به دنبال جمع شدن ته نشین ها یا رسوبات روی عنصر گرم کننده ی الکتریکی هزینه ها بالا خواهد رفت ، در نتیجه این نکته اهمیت دارد که نگهداری از دستگاه آب مقطر گیری به صورت شایسته و مناسب باشد . با این حال ، دستگاه های آب مقطر گیری جریان مداوم یا خود تغذیه ای که گران قیمت تر می باشند معمولا کارآمدی بالاتری هم دارند و به احتمال زیاد باعث کاسته شدن هزینه های برق می شوند .

نگهداری

استفاده از نمونه هایی از دستگاه آب مقطر گیری پیشنهاد می شود که برای بحث تمیز کردن طراحی ساده ای داشته و دارای یک سیستم فلاش ( خارج سازی ) خودکار باشند . آب سخت سبب انباشتگی رسوب و پوسته در محفظه ی جوش خواهد شد ، در نتیجه حذف کردن پوسته یا رسوب از عنصر حرارتی اغلب اوقات امری ضروری است . تمیز کردن را می شود با محلول سرکه انجام داد .

برای این منظور بخش مخزن جوش را با محلولی که از یک قسمت سرکه ی سفید با یک قسمت آب ایجاد شده ، پر کنید و به میزان یک ساعت آن را حرارت دهید . سپس منبع برق دستگاه آب مقطر گیری را خاموش و اجازه به نشست محلول در مخزن جوش دهید . این میزان زمان وابسته به مقدار پوسته یا رسوب انباشته شده است . اگر مقدار زیاد است ، مدت زمان نشست محلول نیز باید بیشتر باشد . آزاد سازی محلول به همان شکل در طول شب به معنی این است که پوسته های کنده شده را بعدا می توان تمیز و دور ریخت . اگر شدت سختی آب زیاد است ، ممکن است قبل از تقطیر آن را نرم کنید . به دنبال انجام این کار نیاز به نگهداری دستگاه آب مقطر گیری کاهش خواهد یافت . دستگاه های آب مقطر گیری که دارای سیستم های فلاش خودکار می باشند این قابلیت را دارند که بازه ی زمانی بین تمیز کردن ها را طولانی تر کنند . عمل فلاش ( خارج سازی ) را می شود اگر سیستم خودکاری وجود ندارد ، هفته ای یک بار ، به صورت دستی انجام داد .

به منظور بالا بردن قدرت امر نگهداری و تمیز کردن دستگاه آب مقطر گیری می توانید به هر 5 یا 6 دسته به میزان 250 میلی لیتر سرکه نیز اضافه کنید . لجن پس از انجام تقطیر به وسیله ی دستگاه آب مقطر گیری پاک می شود . آب مقطر را ولی می توان استفاده کرد چون در کیفیت آب تقطیر شده تفاوت بارزی ایجاد نشده است .

هر چند وقت یک بار مخزن ذخیره کننده ی آب مقطر را نیز باید با آب تمیز کرد و شست . آب مقطر اغلب اوقات در ظروف شیشه ای درون یخچال نگاهداری می شود . این ظروف را نیز بایستی به شکل دوره ای با کلر ضد عفونی کرد و شست .

 

اگر منبع جوش در دستگاه آب مقطر گیری به خوبی کار نمی کند ( حباب ها شدت زیادی دارند و آب را مجبور به ورود به لوله ی جمع آوری بخار می کنند ) ، احتمال آلوده شدن آب ” مقطر ” با آلاینده ها وجود دارد . شیر شناور در محفظه ی جوش نیز ممکن است گیر کند و اجازه دهد آب غیر خالص وارد مخزن ذخیره کننده شود .

اگر دستگاه آب مقطر گیری فیلتر کربن فعال شده دارد ، بایستی تعویض آن هر 3 ماه یک بار یا به ازای هر 150 تا 200 گالن آب مقطر ، صورت گیرد . فیلتر کربن مواد شیمیایی آلی فرار ، طعم ها ، عطر ها و کلر را می گیرد که به دنبال عمل تقطیر حذف آن ها صورت نمی گیرد . باکتری ها نیز می توانند در فیلتر های کربن فعال شده جمع شوند . فن خنک کننده و کویل ها را نیز بایستی اگر نیاز باشد گردگیری کرد . گرد و غبار ممکن است بسوزند و عطر و طعم به آب دهند .

 

مشاهدۀ قیمت و مشخصات انواع آب مقطرگیری

 

 

◄ درخواست خرید خود را در فرم زیر برای ما ارسال کنید ►


    در فرم زیر نام  ، ایمیل و شماره تماس خود همراه با نام محصول مورد نظرتان را ثبت کنید تا درخواست شما را به فروشندگان و ارائه کنندگان این محصول ارسال کنیم

     

    نام و نام خانودادگی شما (الزامی)

    آدرس ایمیل شما (الزامی)

    شماره تماس شما (الزامی)

    نام محصول مورد نظرتان (الزامی)

    پیام شما