نقش یک سانتریفیوژ جداسازی مایعات به واسطه ی چرخاندن آن ها در سرعت های بالا می باشد . یک نمونه داخل یک لوله ی سانتریفیوژ قرار داده می شود و به منظور جدا کردن ذرات بر حسب چگالی چرخانده می شود ، به نحوی که ذراتی که چگالی بیشتری دارند در بخش انتهایی لوله جمع می شوند . سانتریفیوژها اغلب اوقات به منظور انجام تست خون و DNA در مجموعه های پزشکی ، دام پزشکی ، داروشناسی و تحقیقاتی و کلاس های درس به کار گرفته می شوند . تقسیم بندی سانتریفیوژ ها بر حسب سرعت و دما صورت می گیرد . سانتریفیوژهای سرعت پایین سرعتی تا rpm 5,000 دارند ، در حالی که مدل های سرعت بالا سرعت هایی تا rpm 20,000 دارند ، و در پایان اولترا سانتریفیوژ ها را داریم که سرعتی تا rpm 100,000 دارند . با آن که در اکثر مدل ها امکان کنترل دما وجود ندارد ، ولی تعدادی از سانتریفیوژ ها امکان خنک کنندگی یا گرما دهی را دارا می باشند . یک سانتریفیوژ خنک کننده یا گرما دهنده دما را برای نمونه ی تحت پردازش امن حفظ می کنند . بعضی از مدل ها هر دو توانایی را دارند و بر حسب نیاز اپراتور سفارشی می شوند .

انواع سانتریفیوژ ها

سانتریفیوژها در تنوعی از اندازه ها و ظرفیت ها وجود دارند که شامل مدل های رومیزی و مدل های ایستاده روی زمین می شوند . یک سانتریفیوژ رومیزی در خود نمونه هایی با اندازه ی کوچک تا متوسط را نگه می دارد ، در حالی که میکروسانتریفیوژ رو میزی ریز لوله ها را نگه می دارد . یک سانتریفیوژ صنعتی ایستاده روی زمین امکان این را دارد که طیفی از لوله ها با اندازه های گوناگون را در خود جا دهد . مایعات در یک لوله قرار داده می شوند و توسط روتور در حین این که آن را به منظور جدا سازی ذرات با سرعتی ثابت می چرخاند ، نگه داشته می شوند . طراحی روتور ها به منظور نگه داشتن لوله ای با اندازه ی خاص می باشد و در دستگاهی با اندازه ی ویژه جا می گیرند . به عنوان نمونه یک روتور طراحی شده برای مدل رومیزی در مدل ایستاده روی زمین جواب نخواهد داد .

سانتریفیوژ رومیزی

استفاده از یک سانتریفیوژ رومیزی در مجموعه های تحقیقاتی ، کلاس درس ، آزمایشگاه ها به منظور جدا کردن مایعات یا محلول ها توسط چرخاندن آن ها در سرعت بالا می باشد . استفاده از آن ها به طور معمول به منظور پردازش نمونه های خونی و دیگر مایعات برای جدا سازی ذرات بر حسب چگالی آن ها صورت می گیرد به نحوی که ذراتی که چگالی بیشتری دارند در انتهای لوله جمع می شوند . به طور معمول اندازه ی این سانتریفیوژ ها نسبت به دیگر مدل ها کوچک تر می باشد ، آن ها بر روی میز قرار گرفته و اغلب اوقات اپراتور هایی از آن ها استفاده می کنند که در سراسر روز چندین مجموعه نمونه را مورد پردازش قرار می دهند . در حالی که یک سانتریفیوژ رومیزی امکان پشتیبانی یک روتور را دارد که لوله های بزرگ تر حاوی نمونه از 5 ml تا 500 ml یا ریز لوله ها را که اندازه ی آن ها از 0.5 ml تا 2.0 ml می باشد ، نگه می دارد ، یک میکروسانتریفیوژ تنها از روتور هایی پشتیبانی می کند که ریز لوله ها را در خود نگه می دارد . خصوصیاتی که هنگام خرید یک سانتریفیوژ رومیزی باید در نظر داشت شامل اندازه ی نمونه ، ظرفیت روتور ، ابعاد بیرونی و فضای موجود روی میز و نوع منبع برق می شود .

اولترا سانتریفیوژ

اولترا سانتریفیوژها ، نوعی از سانتریفیوژ های آزمایشگاهی با روتور هایی می باشند که چرخش آن ها در سرعت های بسیار بالا ، معمولا از 60000 RPM و x g تا 150,000 RPM و 1,000,000 x g صورت می گیرد . اولترا سانتریفیوژها در دو دسته ی اصلی قرار می گیرند یعنی نوع تدارکی و تحلیلی . اولترا سانتریفیوژ های تدارکی ذرات زیستی ، ویروس ها ، ارگانل ها ، غشاء ها و مولکول های زیستی مانند DNA ، RNA و لیپو پروتئین ها را ایزوله یا به حالت گلوله در می آورند . اولترا سانتریفیوژ های نوع تحلیلی از سیستم های آشکار سازی به منظور بررسی و چرخاندن نمونه ها در زمان آنی برای مشخص سازی سرعت رسوب سازی و تعادل استفاده شده در رابطه با تعیین شکل و حجم ماکرو مولکول ها ، استفاده می کنند . ابزار زیر اولترا سانتریفیوژ های تدارکی می باشند .

میکروسانتریفیوژ یا میکروفیوژ رومیزی

یک میکروسانتریفیوژ یا میکروفیوژ رومیزی برای جدا سازی مواد با چگالی های مختلف مایعات یا محلول ها را در سرعت بالا می چرخاند . یک ریز لوله در خود مایع یا محلول تحت پردازش را خواهد داشت و ظرفیت آن برابر با 0.5 ml تا 2.0 ml خواهد بود . لوله ی نمونه در روتور میکروسانتریفیوژ قبل از پردازش قرار داده می شود . تعدادی از میکروسانتریفیوژ ها برای تسریع امر پردازش یا داشتن یک نوع پیکربندی سفارشی دارای روتور های قابل تعویض می باشند . یک میکروسانتریفیوژ رومیزی که گاهی اوقات یک مینی سانتریفیوژ هم نامیده می شود ، به نسبت سانتریفیوژ رومیزی نمونه های کوچکتری را در خود جا می دهد . از یک میکروسانتریفیوژ اغلب اوقات برای پردازش نمونه های خونی و DNA در مجموعه های آموزشی ، تجاری ، آزمایشگاهی و پزشکی استفاده می شود .

سانتریفیوژ یخچالدار رومیزی

سانتریفیوژ شاید یکی از تجهیزات آزمایشگاهی باشد که ارزش آن در هر آزمایشگاهی دست کم گرفته می شود ، از این نظر که با آن که سانتریفیوژ برای کسب نتایجی تمیز ضروری است ولی افراد زیادی نسبت به آن شک دارند . این ابزار در محدوده ی وسیعی از موارد به کار گرفته می شوند و سانتریفیوژ های رومیزی به خصوص به دلیل طراحی کوچکی که دارند از محبوبیت بیشتری برخوردار می باشند . سانتریفیوژ یخچالدار با توجه به داشتن یک سیستم خنک کنندگی به منظور محافظت نمونه از فاسد شدن به دنبال گرمای شکل گرفته توسط عمل چرخاندن ، دارای یک امتیاز بیشتر در خود می باشد .

سانتریفیوژهای قرار گرفته روی کف

سانتریفیوژ هایی که روی کف زمین قرار می گیرند و عملکرد بالایی دارند در بسیاری از آزمایشگاه ها نیرو های کاری به شمار می روند . استفاده از این ابزار در رابطه با کاربرد های فراوانی صورت می گیرد که در آزمایشگاه های دارای تکنیک های زیاد دیده می شوند . این تکنیک های روزمره ی آزمایشگاهی ممکن است شامل آنالیز پروتئین ، آنالیز سلولی و آنالیز ژنتیکی شوند . پروتکل های ذکر شده شامل ایجاد رسوب و پروتئین ، جدا سازی ویروس ، آنالیز ارگانل ، آنالیز غشاء ، گلوله سازی سلول پستانداران ، مخمر و باکتری ، ته نشینی DNA و استخراج RNA می شوند . خصوصیاتی که باید آن ها را در خاطر داشت شامل سرعت ( rpm ) ، حداکثر نیرو ( گرم ) ، روتور های موجود ، حداکثر حجم ظرفیت و طراحی می شود . سانتریفیوژ هایی که اخیرا ساخته شده اند صدای کمتری دارند و از مزیت صرفه جویی در مصرف انرژی و دوام و پایداری بیشتر برخوردار می باشند .

سانتریفیوژ های یخچالدار قرار گرفته روی کف اتاق

در این نوع سانتریفیوژ ها جدا سازی نمونه با سرعت بالا صورت می گیرد و امکان تنظیم دما بین 20 درجه ی سانتیگراد و +40 درجه ی سانتیگراد وجود دارد . استفاده از این مدل ها در کاربرد های گوناگون پزشکی و تحقیقاتی در مورد DNA ، RNA و ویروس ها صورت می گیرد . اطمینان خاطر داشته باشید که مدلی که انتخاب می کنید از نظر ابعاد مطابق با نیاز های شما باشد و امکان عبور دادن آن از میان در وجود داشته باشد . روتور ها را بررسی کنید تا بین آن ها و سیستم شما سازگاری وجود داشته باشد . به دنبال خصوصیات پیشرفته ای همانند با انعطاف پذیری روتور ، شناسایی خودکار روتور ، بررسی قفل های در پوش ، سیستم های شناخت عدم تعادل الکتریکی باشید .

سانتریفیوژ خلاء

یک سانتریفیوژ خلاء حلال ها را از یک نمونه مایع تغلیظ می کند تا به دنبال آن یک حالت گلوله ای تر یا حالت خشک به وجود آید . سانتریفیوژ خلاء که در توسعه ی دارو ، میکروب شناسی ، سیتولوژی ، ژنتیک ، پروتئین شناسی استفاده می شود از نیروی سانتریفیوژی ، یک خلاء و بعضی اوقات گرما یا گاز برای تبخیر کردن مایع و تغلیظDNA ، RNA ، نوکلئوتید ها ، و دیگر پروتئین ها به منظور مطالعه یا استفاده ی بیشتر استفاده می کند . سانتریفیوژ خلاء در مباحث مهمی ممکن است با هم متفاوت باشد یعنی قابلیت های استفاده از گرما یا گاز ، ظرفیت ، طیف سرعت ، گرما ، و تنظیمات زمان و سطح صدا ، این خصوصیات به همراه طراحی ، بودجه ، و جلوگیری از آلودگی مواردی می باشند که باید قبل از خرید یک سانتریفیوژ خلاء در نظر داشت .

 

◄ درخواست خرید خود را در فرم زیر برای ما ارسال کنید ►


    در فرم زیر نام  ، ایمیل و شماره تماس خود همراه با نام محصول مورد نظرتان را ثبت کنید تا درخواست شما را به فروشندگان و ارائه کنندگان این محصول ارسال کنیم

     

    نام و نام خانودادگی شما (الزامی)

    آدرس ایمیل شما (الزامی)

    شماره تماس شما (الزامی)

    نام محصول مورد نظرتان (الزامی)

    پیام شما