ابزاری که برای اندازه گرفتن میزان ویسکوزیته ی مایع استفاده می شود ویسکومتر نام دارد ، که عبارت می باشد از اندازه گیری میزان مقاومت یک مایع در برابر جریان یافتن به حالت آزاد . واحد های ویسکوزیته معمولا به شکل واحد های پاسکال ثانیه ، پاسکال میلی ثانیه ، پویز ، سنتی پویز ، می باشد . استفاده از اندازه گیری های ویسکوزیته به منظور بررسی امنیت و کیفیت در گاز و روغن ، غذا و نوشیدنی ، جوهر و رنگ ، و صنایع آرایشی و دارویی می باشد . ویسکومترها به سه شکل اساسی می باشند یعنی : دورانی ، مویین و سقوطی . نوع دورانی ویسکومتر که اغلب اوقات با نام ویسکومتر بروکفیلد یا پارویی نیز شناخته می شود ، از یک تنش سطحی دورانی به منظور اندازه گیری ویسکوزیته استفاده می کند و برای هم زدن دارای مکانیسم مخصوصی می باشد که نیروی لازم برای هم زدن یک مایع را اندازه می گیرد . ویسکومتر های دورانی قابلیت این را دارند که برای تست ویسکوزیته ی مایعات نیوتنی و غیر نیتونی به کار گرفته شوند . ویسکومتر مویین ، که با عنوان ویسکومتر U شکل نیز شناخته می شود ، با به کارگیری عمل مویین ویسکوزیته ی مایعات نیتونی را اندازه می گیرد . مزایای استفاده از این نوع ویسکومتر ها از جمله مقرون به صرفه بودن هزینه ، استفاده ی آسان ، پرتابل بودن و نیاز به نمونه هایی با اندازه ی کوچک ، می باشد . ساده ترین شکل ویسکومتر ، نوع سقوطی آن می باشد که نام دیگر آن ویسکومتر هاپلر می باشد . از گرانش به منظور اندازه گیری مدت زمانی که طول می کشد یک توپ به میان یک مایع نیوتنی سقوط کند استفاده می کند . بعد از انجام سه بار اندازه گیری ، میانگین نتایج برای محاسبه ی ویسکوزیته محاسبه می شود . مایعات نیوتنی هنگامی که تحت فشار قرار داده شده باشند ویسکوزیته را تغییر نمی دهند ، در صورتی که مایعات غیر نیوتنی به هنگام قرار گرفتن تحت لرزش یا فشار قابلیت تغییر دادن ویسکوزیته را دارا می باشند .
هنگام گزینش یک ویسکومتر باید یک سری پارامتر ها را مد نظر داشت از جمله شامل ویسکوزیته ی مایع تست شونده ، امکان استفاده از ویسکومتر در کار های میدانی یا آزمایشگاهی ، استاندارد هایی که باید تست شوند ، واحد های اندازه گیری و سرعت دوران ( rpm ) مورد نیاز ، و داشتن ویژگی هایی همانند با گزارش دهی داده ها ، یا آنالوگ یا دیجیتال بودن . مایعاتی که دارای مقدار کم ویسکوزیته می شوند شامل محصولات لبنی ، جوهر ها و آب میوه ها می شوند ، مایعاتی که ویسکوزیته ای متوسط دارند از جمله شکلات ، اپوکسی ها ، چسب ، مهر و موم کننده ها و قیر می باشند . اکثر ویسکومتر ها بایستی هر چند وقت یک بار با به کارگیری یک استاندارد ویسکومتر کالیبره شوند و به منظور تست یک محدوده ویسکومتر طراحی شده اند ، با آن که تعدادی از ویسکومتر ها محدوده های بیشتری را نیز مورد آزمایش قرار می دهند . ساخت تعدادی از ویسکومتر ها با رعایت استاندارد های دولتی یا صنعتی صورت می گیرد ، از جمله IP ( درجه حفاظت در برابر ورود آب یا گرد و غبار ) ، NIST ( موسسه ی ملی استاندارد ها و فن آوری ) ، ISO ( سازمان بین المللی استاندارد ها ) ، و ASTM ( سابقا انجمن مواد و آزمون آمریکا ) .

شکل های مختلف ویسکومتر

ویسکومترهای U شکل

استفاده از این شکل از ویسکومتر ها اغلب اوقات در مجموعه های آزمایشگاهی می باشد . کاربران امکان این را دارند که ویسکوزیته ی داینامیک را با اندازه گرفتن مدت زمانی که طول می کشد مایع در بین دو نقطه ی مویین با شعاع های مشخص جریان یابد ، به دست آورند ; در نتیجه نیاز است که چگالی مایع به منظور محاسبه ی ویسکوزیته به این روش ، تعیین شده باشد .

ویسکومترهای کره ی در حال سقوط

همان طور که از نام آن می توان حدس زد ، این نوع ویسکومتر ها از یک کره ی در حال سقوط به منظور اندازه گیری ویسکوزیته استفاده می کنند . مدت زمانی که طول می کشد کره ی در حال سقوط ، که دارای چگالی و شعاع مشخصی می باشد ، بین دو علامت جا به جا شود ، مورد اندازه گیری قرار می گیرد ، و به دنبال آن کاربران امکان این را دارند که ویسکوزیته را به دست آورند . از این مدل ویسکومتر معمولا در آزمایشگاه استفاده می شود . نحوه ی عمل آن ها بر پایه ی قوانین استوکس می باشد ، که به روی یک کره نیروی پسار اعمال می کند .

ویسکومترهای پیستون در حال سقوط

ویسکومترهای پیستون در حال سقوط شیوه ی عملی همانند با ویسکومتر های کره ی در حال سقوط دارند . با این اختلاف که میزان مقاومت یک پیستون در حال حرکت از بین مایع را اندازه می گیرند . این دستگاه دارای دوامی بلند مدت می باشد و به سادگی می توان با آن کار کرد ، و نیاز به رعایت اندک اصول نگهداری دارد . به همین سبب محبوبیت آن در این صنعت زیاد می باشد .

ویسکومتر های دورانی

ویسکومتر های دورانی نقشی که دارند عبارت از اندازه گیری میزان مقاومت مایعات در برابر گشتاور است . چندین شکل ویسکومتر دورانی وجود دارد : ویسکومتر استابینگر که در سال 2000 طراحی شد ، در حالی که ویسکومتر استورمر معمولا به منظور اندازه گیری ویسکوزیه رنگ ها به کار گرفته می شود . ویسکومتر استانبیگر از یک واحد مخصوص به خود به نام واحد Krebs ( KU ) استفاده می کند .

ویسکومتر های حبابی

ویسکومتر های حبابی مدت زمانی که طول می کشد حباب ها از یک مایع به وجود آیند را اندازه می گیرد . این ویسکومترها در اکثر مواقع برای رزین ها و لاک ها به کار گرفته می شوند . سرعت این ویسکومترها بالا است و به منظور اندازه گیری ویسکوزیته در کار میدانی بسیار مفید هستند . نمونه هایی که روش مقایسه ی الفبایی را به کار می گیرند ویسکوزیته را به استوکس اندازه گیری می کنند که برابر با 1 cm2s-1 می باشد .

رئومتر ها

بهترین ابزاری که می توان به منظور مایعات غیر نیوتنی به کار گرفت ، رئومتر ها هستند . مایعات غیر نیتونی عبارت هستند از مایعاتی که ویسکوزیته ی آن ها با یک عدد واحد نشان داده نمی شوند . نیرو های بزرگتر معمولا ویسکوزیته ی بزرگی را در مایعات غیر نیتوتنی القا می کنند . چندین شکل رئومتر تجاری در بازار به چشم می خورد . برای نیرو های زیر 10 پاسکال ، CaBER کمپانی ThermoFisher محبوب می باشد . رئومتر FiSer گروه پلیمر کمبریج (Cambridge Polymer Group ) را می توان برای مقادیری از 1 تا 1000 پاسکال استفاده کرد ، در حالی که از Gottfert Rheotens برای مقادیری بالای 100 پاسکال و از رئومتر ساخت Xpansion Instruments Sentmanat برای مقادیر بالای 10 هزار پاسکال به کار گرفته می شود .

علت اندازه گیری ویسکوزیته

شاید خواست مهندسان این باشد که در عملی که جریان مایع در آن درگیر است ویسکوزیته را ، به خصوص در هنگام طراحی ، اندازه بگیرند . به علت این که ویسکوزیته می تواند با دما تغییر شگرفی داشته باشد ، درک این که چه بر سر روغن ها ( چرب کننده ها ) در دما و فشار های بالا یا دما های کم می آید ، مهم می باشد . عدم موفقیت در پی بردن به علت این موضوع می تواند منجر به خطا هایی در طراحی شود . مهندسانی که در حال توسعه ی شکل دهی روغن های جدید یا سایر مایعات هستند شاید مایل به این باشند که ویسکوزیته ی مایع را در یک مجموعه ی آزمایشگاهی اندازه بگیرند .
آن دسته از مهندسانی که نیز در کار میدانی مشغول به کار می باشند ممکن است به اندازه گرفتن میزان ویسکوزیته نیاز داشته باشند . آن ها می توانند این کار را با هر تعداد تستر های پرتابل ویسکوزیته ، یا با مدل های صنعتی بزرگتر ، انجام دهند . ویسکوزیته در تعداد زیادی از کاربرد های تجاری مهم می باشد ، همانند با محصولات مصرفی نظیر شامپو ، و ویسکومتر ها استفاده ی متعددی در کنترل کیفی دارند .

 

◄ درخواست خرید خود را در فرم زیر برای ما ارسال کنید ►


    در فرم زیر نام  ، ایمیل و شماره تماس خود همراه با نام محصول مورد نظرتان را ثبت کنید تا درخواست شما را به فروشندگان و ارائه کنندگان این محصول ارسال کنیم

     

    نام و نام خانودادگی شما (الزامی)

    آدرس ایمیل شما (الزامی)

    شماره تماس شما (الزامی)

    نام محصول مورد نظرتان (الزامی)

    پیام شما