میکروسکوپ عبارت است از ابزاری که به منظور مشاهده ی اشیائی به کار گرفته می شود که امکان دیدن آن ها با چشم غیر مسلح وجود ندارد چون بسیار ریز می باشند . به علم بررسی اشیاء کوچک با به کارگیری چنین ابزاری میکروسکوپی گویند . Microscopic به معنای نامرئی برای چشم است مگر این که میکروسکوپ به کار گرفته شود .

شکل های گوناگون میکروسکوپ چشمی

به طور اساسی دو شکل میکروسکوپ وجود دارد ، انواع ترکیبی ( که هم چنین میکروسکوپ های نوری نام گذاری می شوند ) که ایجاد کننده ی یک تصویر دو بعدی می باشند و انواع استریو که یک تصویر سه بعدی به دست می دهند . برای دقت 100% ، تقریبا تمامی انواع مدرن از نوع ترکیبی می باشند ، از آن جایی که مدل استریو الزاما از دو میکروسکوپ ترکیبی شکل یافته که در کنار هم قرار گرفته اند .

میکروسکوپ صوتی

این مدل کمتر در رابطه با دقت و بیشتر در رابطه با پیدا کردن خطا ها ، شکستگی ها یا اشتباهات در طول فرآیند ساخت نمونه می باشد .

با استفاده از قابلیت فرا صوت ، این نوع ساده ترین ابزار تصویر یابی موجود است . مدلی می باشد که استفاده از آن به ندرت است که علت بسیاری از این امر به کمتر شناخته شدن خصوصیات های آن بر می گردد .

میکروسکوپ صوتی روبشی ، یا SAM ، در حال حاضر متداول ترین نوع صوتی موجود است که در اختیار دانشمندان امروزی قرار دارد . آن ها می توانند از این مدل به منظور مشاهده ی یک نمونه ی داخلی بدون نیاز به عمل رنگ کردن یا ایجاد هر گونه آسیب به لطف تکنولوژی فوکوس نقطه ای استفاده کنند ، که متکی بر یک تابش به منظور اسکن و نفوذ به نمونه در حینی که در آب قرار دارد ، می باشد .

میکروسکوپ پروب روبشی ( SPM )

در میان شکل های گوناگون میکروسکوپ ها و تکنیک های میکروسکوپی ، امروزه استفاده از میکروسکوپی پروب روبشی در مجموعه های آموزشی و صنعتی برای بخش های شیمی ، زیست و فیزیک می باشد . این ابزار در توسعه و تحقیق به عنوان ابزار استاندارد آنالیز استفاده می شود .

تصاویر بزرگ نمایی بسیار بالایی دارند و در قالب نمونه های سه بعدی شکل در زمان آنی مشاهده می شوند . SPM ها از یک پروب اختصاصی برای اسکن سطح نمونه ، با از بین بردن محدودیت هایی که در میکروسکوپی الکترونی و نوری دیده می شود ، استفاده می کنند .

میکروسکوپ الکترونی

در بین مدل های گوناگون ، نوع الکترونی ( EM ) یک شکل قوی از میکروسکوپ به شمار می رود و امروزه به محققانی که از آن استفاده می کنند اجازه می دهد نمونه ای را مشاهد کنند که اندازه ای در ابعاد نانو دارد .

میکروسکوپ الکترون عبوری ( TEM ) اولین نوع EM ، قادر به ایجاد تصاویری با اندازه ی یک نانومتر می باشد .

TEM گزینه ای محبوب برای نانو تکنولوژی و هم چنین تولید و آنالیز نیمه هادی می باشد .

، میکروسکوپ الکترونی روبشی ( SEM ) یک نوع ثانویه از نوع الکترونی می باشد که تقریبا نسبت به TEM ها قدرت آن 10 برابر کمتر می باشد ، آن ها قادر به تولید تصاویری با کیفیت بالا ، شارپ ، سیاه و سفید سه بعدی می باشند .

میکروسکوپ الکترون عبوری و میکروسکوپ الکترونی روبشی دارای کاربرد های عملکردی در زمینه هایی همانند با زیست ، شیمی ، هندسه ، متالوژی و صنعت می باشند و اطلاعاتی در رابطه با توپوگرافی ، ریخت شناسی و ساختار نمونه ها نیز به دست می دهند .

میکروسکوپ استریو

نوع استریو ، که با نام میکروسکوپ تشریح کننده نیز شناخته می شود ، در زوایایی اندکی متفاوت دو مسیر اپتیکال دارد تا اجازه به این داده شود که تصویر زیر عدسی ها به صورت سه بعدی مشاهده شود .

انواع سه بعدی قدرت بزرگ نمایی کمتری دارند ، معمولا بین 10X و 200X ، ولی به طور کلی زیر 100x .

در این مدل شما معمولا گزینه ی خرید نوع زوم کننده یا ثابت را از کارخانه دارید و نسبتا ساختار ساده تری دارند . کاربرد های این مدل شامل نگاه به سطوح ، ریز جراحی ، و ساعت سازی ، علاوه بر ساخت و بررسی بورد های مدار می شود .

میکروسکوپ استریو به دانشجویان این اجازه می دهد که در عمل بتوانند فتوسنتز گیاه را مشاهده کنند .

میکروسکوپ نوری ترکیبی

میکروسکوپ های نوری ترکیبی متداول دو چشمی ، قدرت لنز ها و نور را با هم برای بزرگ نمایی نمونه ی تحت مشاهده با هم ترکیب می کنند .

معمولا خود عدسی چشمی اجازه به بزرگ نمایی 10X و 15X می دهد و هنگام ترکیب آن با سه یا 4 عدسی شیئی ، که می توانند به درون زمینه ی دید چرخش داشته باشند ، معمولا بزرگ نمایی بزرگتری تا یک حداکثر 1000X به دست می دهد .

نوع نوری ترکیبی در میان گیاه شناسان به منظور تحقیق در رابطه با سلول های گیاهی ، در زیست برای مشاهده ی باکتری ها و انگل ها و هم چنین طیفی از سلول های جانوری / انسانی ، محبوب است .

استفاده از این مدل ها برای تعیین ساختار های دارو در آزمایشگاه های جرم شناسی بسیار مفید است .

میکروسکوپ های نوری ترکیبی یکی از آشناترین شکل های گوناگون میکروسکوپ ها می باشند چون اکثر اوقات در کلاس های درسی علمی و زیستی پیدا می شوند .

به همین سبب ، پیدا کردن مدل های ساده آسان است و قیمت کمی دارند .

هم چنین ، چندین تکنیک تصویر یابی میکروسکوپی به دنبال استفاده از نوع ترکیبی به دانشمندان و محققان مزیت رسانی می کند که ارزش دارد مورد بررسی قرار گیرند .

میکروسکوپ معکوس

این نوع الزاما شکلی از یک میکروسکوپ علوم زیستی ” ایستاده ی ” معکوس ( سر به ته ) است . این نوع میکروسکوپ مشاهده ی اشیاء را به نسبت انواع معمولی از یک موقعیت معکوس انجام می دهد و در مطالعه ی محیط های کشت سلولی مایع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد ، چون قسمت هموار نمونه ی مایع قاعده ی مایع ( یعنی انتهای ظرف ) خواهد بود .

میکروسکوپ متالوژیکی

این مدل شکل ساده ای از میکروسکوپ ترکیبی است که نه تنها به منظور نگاه کردن به نمونه های فلزی ، بلکه هم چنین پلاستیکی ، سرامیک و دیگر مواد استفاده می شود . از این نظر که نمونه ها جامد می باشند ( و توانایی انتقال نور را ندارند ) میکروسکوپ متالوژیکی تنها سطح را نورانی می کند ، و گزینه های بزرگ نمایی بالایی دارند تا امکان مشاهده ی ساختار سطح فراهم شود .

The USB Computer Microscope

گرچه در مقایسه با سایر میکروسکوپهای نوری کاربرد های علمی مشابهی ندارد ، ولی میکروسکوپ USB Computer ، در بین انواع گوناگون میکروسکوپ ها جا می گیرد که استفاده از آن می تواند تقریبا برای هر شیئی که در آن نیاز به آماده سازی نمونه نیست ، باشد .

این نوع ضرورتا لنز های ماکرویی است که برای بررسی تصاویر روی یک صفحه ی نمایش کامپیوتری وصل شده به داخل پورت USB آن استفاده می شود .

 

گرچه بزرگ نمایی قدرت برابری با میکروسکوپ های استاندارد ترکیبی نوری را ندارد و محدود می باشد و مقدار آن تنها 200X با یک عمق میدان کم است .

میکروسکوپ دیجیتال

نوع دیجیتال ممکن است از نظر فنی به معنای میکروسکوپ نباشد ، ولی بسیار همه گیر شده اند پس ارزش اشاره کردن را دارند . همانند با مدل چشمی ، میکروسکوپ های ویدیویی نیز تنوعی از گزینه ها و پیکربندی ها دارند ، از میکروسکوپ های دیجیتال ساده گرفته تا سیستم های اندازه گیری ویدیویی پیشرفته ، گرچه نوع دیجیتال بایستی مطمئنا به عنوان جانشینی برای میکروسکوپ چشمی در نظر گرفته نشوند ، بلکه ترجیحا نوع دیگری از دستگاه به شمار آیند که فراهم کننده ی گزینه های متنوعی در موقعیت های خاص می باشند .

 

◄ درخواست خرید خود را در فرم زیر برای ما ارسال کنید ►


    در فرم زیر نام  ، ایمیل و شماره تماس خود همراه با نام محصول مورد نظرتان را ثبت کنید تا درخواست شما را به فروشندگان و ارائه کنندگان این محصول ارسال کنیم

     

    نام و نام خانودادگی شما (الزامی)

    آدرس ایمیل شما (الزامی)

    شماره تماس شما (الزامی)

    نام محصول مورد نظرتان (الزامی)

    پیام شما