هات پلیت آزمایشگاهی دستگاهی است که استفاده از آن در موارد تحقیقاتی ، کلاس درس ، یا مجموعه های پزشکی به منظور حرارت دادن مایعات ، جامدات یا شیشه آلات آزمایشگاهی می باشد . هات پلیت ها همانند با یک اجاق رومیزی می باشند ، یک یا بیشتر از یک شعله دارند که برای گرم کردن مایعات یا جامدات به کار گرفته می شود تا تضمینی برای این امر باشد که دمای مواد در یک سطح خاصی حفظ می شود . اکثر هات پلیت ها دارای یک طیف دمایی قابل تنظیم می باشند ، و تعدادی از آن ها تایمر نیز دارند که منبع حرارتی را پس از مقدار معینی از زمان خاموش می کند . یک هات پلیت استیرر آهن ربای موتوری دارد که نقش آن چرخاندن یک میله ی همزن قرار داده شده درون محلول می باشد . هات پلیت های استیرر برای ممانعت از شکل گیری نقطه ی داغ ، بیش از حد حرارت دادن ، و جدا سازی محلول هایی به کار گرفته می شوند که پس از مقدار زیادی از زمان به آن ها توجهی نمی شود . یک هات پلیت دیجیتالی یا هات پلیت استیرر دیجیتالی صفحه ی نمایش دیجیتالی دارد تا این امکان را به کاربران بدهد تا به شکل دقیقی دما و سرعت هم زدن را تنظیم کنند .

تعدادی از هات پلیت هایی که چندین شعله دارند این قابلیت را دارند که دمای هر شعله به صورت جداگانه تنظیم شود ، در حالی که در سایر نمونه ها تمامی شعله ها تنظیمات یکسانی دارند ، تا کاربر این امکان را داشته باشد محلول های گوناگون را تحت شرایط مشابهی آزمایش کند . سه سطح عنصر گرم کننده ی مختلف امتیاز های متفاوتی دارند . یک هات پلیت سرامیک سفید نسبت به اکثر خراش ها و مواد شیمیایی مقاوم است و به سرعت گرم می شود . عناصر گرم کننده ی پوشانده شده با فولاد ضد زنگی که روکش پروسلین دارند خیلی سریع خنک می شوند و نسبت به خوردگی مقاوم می باشند ، در حالی که نمونه ی ساخته شده از پودر آلومینیوم نسبت به ورقه شدن مقاوم است و توزیع یک دست حرارتی را در سطح عنصر گرم کننده به دست می دهد .

یک هات پلیت با شوف بالن فرق دارد ، در شوف بالن توزیع حرارت در سطح شیشه آلات به صورت یک نواخت صورت می گیرد ، ولی هات پلیت ها گرمایش از کف را انجام می دهند و سبب می شوند دید بهتری نسبت به محتوا وجود داشته باشد . هات پلیت ها به شکل مدل های نیاز مند به منبع برقی 120VAC و 240VAC دیده می شوند . خصوصیاتی که هنگام گزینش یک هات پلیت باید در نظر داشت شامل اندازه ی ظرف یا لوله ای که قرار است گرم شود ، طیف و دقت دمایی ، امکان هم زدن و دقت آن ، تعداد فضا ها ، و نزدیکی به منبع برق و نوع آن ، می شود .

استفاده از هات پلیت در یک آزمایشگاه دانشجویی به دلیل این است که حمام ها می توانند اگر سر ریز ، بیش از حد گرم یا مشتعل شوند خطرناک باشند ، به این علت که دارای اینرسی حرارتی بالایی می باشند ( به این معنی که عمل خنک شدن آن ها بسیار طول می کشد ) و از طرف دیگر امکان گران بودن شوف بالن ها وجود دارد و طراحی آن برای بالن هایی با حجم خاص باشد .

به دنبال استفاده از هات پلیت دو روش جایگزین کردن به منظور کردن شیشه آلات وجود دارد . یک روش آویزان کردن شیشه آلات در بالای سطح پلیت بدون داشتن تماس مستقیم با آن است . این کار نه تنها باعث کاهش دمای شیشه می شود ، بلکه هم چنین سبب آهسته شدن سرعت تبادل گرمایی شده و حتی عمل گرم کردن را تقویت می کند . چنین چیزی به ویژه برای کار هایی خوب است که نقطه ی جوش پایینی دارند یا هنگامی که دمای حداقل منبع گرمایی بسیار بالا می باشد . روش دیگر که نصب خیمه ای نام گذاری می شود ، چون تا حدی شبیه به یک خیمه ی مخروطی سرخ پوستان است ، شامل آویزان کردن شیشه آلات بالای یک پلیت و محصور کردن بالن با یک پوشش به شکل دامن از ورق قلع ( ورق حلب ) می شود . این پوشش دامن مانند باید از گردن بالن آغاز شده و پوشاننده ی سطح پلیت باشد ، ولی نبایستی لبه های بالن را لمس کند ، بلکه باید اکثریت فضای سطح پلیت را بپوشاند . این روش مخصوص شیشه آلاتی می باشد که در دما های بالاتر گرم می شوند به این علت که بالن به صورت غیر مستقیم با هوای داغ جمع شده زیر دامن گرم می شود و بر خلاف روشی که در آن به سادگی تنها شیشه آلات آویزان می شدند ، این روش بهتر است در برابر جریان های خنک هوا محافظت شود . استفاده از هر دوی این روش ها در یک آزمایشگاه دانشجویی مفید است چون هزینه ی آن ها کمتر ، کار آمد تر و امن تر می باشند و نیازی به این وجود ندارد که بعد از استفاده از حمام ، کاربر منتظر خنک شدن آن باشد .

جنبه های ایمنی هات پلیت آزمایشگاهی

هات پلیت های آزمایشگاهی خطرات بارزی را به دست می دهند ، شامل خطر بالقوه ی ایجاد سوختگی در افراد یا حتی آتش سوزی . با آن که هات پلیت های جدید تر به منظور ممانعت از جرقه زدن ساخته می شوند ، هات پلیت های قدیمی تر به سبب موقعیت سوییچ ” خاموش – روشن ” بر روی خود دستگاه و هم چنین ترموستات دو فلزی که امکان زنگ زدن آن وجود دارد ، بیشتر مستعد جرقه زدن می باشند .

در سطور بعدی 10 توصیه ی ایمنی قید شده اند که هنگام به کارگیری دستگاه هات پلیت باید در خاطر داشت :

  • هنگام حرارت دادن مواد در یک حمام ، اطمینان خاطر داشته باشید که شیشه آلات نسبت به حرارت مقاوم می باشند . هم چنین ، باید شیشه آلات را بررسی کنید تا شکستگی هایی که به چشم غیر مسلح می آیند ، مشخص شوند . به هیچ وجه یک بالن شیشه ای ، شیشه ی نرم ، یا ظروف دهان گشاد را مستقیما روی یک هات پلیت قرار ندهید ، و اطمینان داشته باشید که سطح آن بزرگتر از شیئی است که قرار است گرم شود .
  • هنگام به جوش آوردن مایعات ، اضافه کردن سنگ های جوش کمک به سهولت سازی فرآیند جوش می کند .
  • هنگام غلیظ سازی مواد در یک ظرف دقت داشته باشید تا به شکل کاملی خشک شده باشند . وجود مقدار اندکی از رطوبت و در معرض قرار دادن ظرف با گرما ، باعث شکستن آن در نهایت می شود .
  • برای مایعاتی همانند با آب ، استفاده از موقعیتی که ارتفاع متوسط یا متوسط به بالایی دارد ایده ی خوبی به شمار می رود . مایعاتی که نقطه ی جوش پایینی دارند را نبایست در موقعیت های مرتفع جوش داد ، به این علت که سبب می شود دمای سطح تا 540 درجه ی سانتیگراد برسد .
  • توصیه می شود که یک ماهیتابه ی فلزی را روی یک هات پلیت حرارت ندهید ، به این خاطر که به هات پلیت آسیب وارد کرده و حتی سبب می شود در معرض خطر شوک قرار بگیرد .
  • هنگام برداشتن اشیاء از روی یک هات پلیت ، از انبر ها ، ابزاری که روکش مقاوم به گرما دارند ، استفاده کنید . هنگام ریختن مایعات داغ این نکته مجددا باید رعایت شود .
  • مواد اشتعال پذیر یا فرار را در مجاورت با یک هات پلیت نگه ندارید .
  • استفاده از مدل های قدیمی برای مواد اشتعال پذیر را محدود کنید .
  • ترموستات را بررسی کنید تا خوردگی ، زنگ زدگی نداشته باشد چون می تواند باعث بروز جرقه ای خطرناک شود .
  • در پایان باید گفت مهم ترین نکته ای که باید به یاد داشت خاموش کردن هات پلیت می باشد . هات پلیت هایی که روشن رها می شوند شکل دهنده ی اکثر آسیب های مرتبط با هات پلیت می باشند .

 

◄ درخواست خرید خود را در فرم زیر برای ما ارسال کنید ►


    در فرم زیر نام  ، ایمیل و شماره تماس خود همراه با نام محصول مورد نظرتان را ثبت کنید تا درخواست شما را به فروشندگان و ارائه کنندگان این محصول ارسال کنیم

     

    نام و نام خانودادگی شما (الزامی)

    آدرس ایمیل شما (الزامی)

    شماره تماس شما (الزامی)

    نام محصول مورد نظرتان (الزامی)

    پیام شما