از بین مفید ترین ابزاری که در هر آزمایشگاه به خصوص آزمایشگاه های توسعه ی محصول و تحقیقاتی به چشم می خورد مگنت استیرر یا همزن مغناطیسی را می توان نام برد ، به این علت که بدون خستگی به انجام کار ها می پردازد و در ازای آن انتظار پاداش یا مزایایی هم ندارد . استفاده از این واحد ها که طراحی جمع و جوری دارند و به شکل نمونه های رومیزی می باشند در طیف وسیعی از موارد کاربردی به منظور مخلوط کردن یا هم زدن نمونه های مایع در صنایعی همانند با پردازش غذا ، تولید مواد شیمیایی و بیو تکنولوژی می باشد .

همزن مغناطیسی کنترل شده به وسیله ی میکرو پردازنده به چندین اندازه ی مختلف موجود است ولی عملکرد آن ها بر اساس قاعده ی یکسانی می باشد . همانند با چیزی که نام آن ها اشاره دارد ، همزن مغناطیسی علاوه بر اینکه می تواند عمل هم زدن را انجام دهد قابلیت این را نیز دارد که نمونه های تحت مطالعه را در حین عمل هم زدن گرم کند . این همزن ها در انتهای خود یک واحد کنترل میکرو پردازنده ، یک موتور به منظور هدایت آهن ربای داخلی و یک هات پلیت برای گرم کردن نمونه های تحت مطالعه ، دارند . همزن مغناطیسی علاوه بر این دارای یک سیستم تایمر 4 مرحله ای می باشد که این اجازه را به محققین می دهد که عمل تنظیم دما و مشخصه های هم زدن را انجام دهد .

برخلاف هم زدن به صورت سنتی که باعث می شود عمل شکل گرفته حالت خارجی داشته باشد ، و معمولا از تیغه های مخلوط کننده استفاده می کند ، همزن مغناطیسی یک آهن ربای روکش گذاری شده دارد که در ظرف نمونه به عنوان مثال یک بالن ته گرد یا ته صاف آزمایشگاهی غوطه ور می شود . شکل آهن ربای همزن مغناطیسی می تواند به شکل های میله ای ، بیضوی ، قرصی شکل یا تخم مرغی باشد و تا حد زیادی به اندازه و شکل ظرف نمونه وابسته است .

هنگام فعال شدن همزن مغناطیسی ، چرخش آهن ربا در انتهای همزن مغناطیسی سبب می شود که آهن ربای موجود در ظرف نمونه نیز بچرخد . سرعت موتور آهن ربای داخلی همزن مغناطیسی ، اندازه گیری و دقیقا تنظیم می شود : یک شروع آهسته ( به منظور ممانعت از پاشیدن مایع ) سپس آهسته تند کردن سرعت تا به سرعت مطلوبی رسیده شود .

یک امتیاز مهم همزن مغناطیسی نسبت به همزن های سنتی یا سیستم های مخلوط کننده این می باشد که آهن ربا های دارای روکش غوطه ور شدن خاصیت شیمیایی خنثی دارند و نمونه ها را آلوده نمی کنند . تمیز و ضد عفونی کردن همزن مغناطیسی در مقایسه با کار های پر زحمت تری که باید برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن ابزار مخلوط کردن با ساختار های پیچیده انجام داد ، ساده تر می باشد .

یکی از عیب های همزن مغناطیسی را می توان مناسب نبودن برای مایعاتی دانست که بسیار چسبناک می باشند .

به کارگیری همزن مغناطیسی به منظور انجام عمل هم زدن و مخلوط کردن محیط های مایع امری متداول است . این فرآیند را می توان در طول محدوده ی دمایی گسترده و عملا با هر نوع عامل شیمیایی ، و هم چنین در سیستم های باز و بسته ، تحت فشار یا خلاء انجام داد .

سیستم ساده ی همزن مغناطیسی دارای دو جزء می باشد یعنی

همزن مغناطیسی که در مایع قرار داده شده به همراه محرک مغناطیسی که در بیرون از ظرف قرار دارد . هم آهن ربای همزن و هم محرک مغناطیسی شکل دهنده ی یک نوع مدار مغناطیسی هستند . به منظور انجام بدون مشکل عمل هم زدن در مایعاتی که ویسکوزیته های متفاوتی دارند ، محرک مغناطیسی بایستی طیف گسترده ای از سرعت های گوناگون را داشته باشد . به همین علت است که شکل و توانایی مدار مغناطیسی بین آهن ربای همزن و محرک مغناطیسی بسیار اهمیت دارد .

آهن ربای همزن یک آهن ربای میله ای شکل است که با موادی پوشش گذاری شده که نقش حفاظتی از آن دارد و مانع آلوده شدن محیط مایع می شوند .

هسته ی آهن ربای همزن معمولا Alnico V ، یک جایگزین کمتر استفاده شده ی ساماریوم – کبالت ، می باشد . به سبب خصوصیات بی همتای حرارتی و شیمیایی پلی تترا فلوئورو اتیلن ( 200 درجه ی سانتیگراد تا +260 درجه ی سانتیگراد ) می باشد که این ماده بیشتر از همه به منظور روکش گذاری آهن ربا ترجیح داده می شود . امکان پردازش آن به سادگی وجود دارد ، عمل استریل سازی آن به سادگی انجام می شود و با پیش نیاز های کلاس 4 USP و FDA مطابقت دارد .

به شکل کلی ، یافتن موثر ترین میله ی همزن مغناطیسی به منظور یک کاربرد خاص امری مشکل می باشد . ولی پارامتر های مهم عبارت می باشند از : شکل ظرف و ویسکوزیته ی محیط مایع . در یک پتری دیش ، یک میله ی طویل با سرعت پایین کارآمدی بیشتری خواهد داشت ، در یک ظرف ته گرد به کارگیری همزن های مغناطیسی تخم مرغ شکل انتخابی بهتر می باشد . پیکربندی ایده آل جایی است که میله ی همزن و محرک آهن ربا طول مشابهی داشته باشند و فضای بین آن ها حداقل باشد .

شکل های گوناگون همزن مغناطیسی :

  • میله ی همزن مغناطیسی استوانه ای
  • B میله ی همزن مغناطیسی تخم مرغی شکل
  • میله ی همزن مغناطیسی با نک برینگ
  • میله ی همزن مغناطیسی با برای کووت ها
  • میله ی همزن مغناطیسی برای بطری های کشت
  • نوع سفارشی برای راکتور های لبه دار .

بالا بردن قدرت مغناطیسی با استفاده از یک آهن ربای SmCo برای بسیاری از کاربرد ها ممکن است با خود مزیتی به همراه داشته باشد . ولی جنبه های منفی این کار هم می تواند شامل موارد زیر شود :

کوچ :

جایی که اختلاف طول آهن ربای همزن مغناطیسی و محرک آهن ربا بسیار متفاوت می باشد ، آهن ربای همزن مغناطیسی می تواند به یک قطب از محرک آهن ربا مهاجرت کند .

ترمز کردن :

یک نیروی بسیار قوی بین محرک و آهن ربای همزن مغناطیسی امکان دارد باعث بروز یک اثر ترمز کنندگی شود . به سبب فشار آهن ربای همزن روی کف ظرف ، سرعت چرخش کاسته شده و حتی جلوی چرخش می تواند گرفته شود . به طور کلی ، نمی توان شکل خاصی از میله ی همزن را توصیه کرد . در صورت هر گونه شک ، تست میله های گوناگون همزن تحت شرایط خود شما می تواند مفید باشد .

دومین قسمت از این سیستم همزن محرک مغناطیسی است که در ساده ترین شکل خود از یک موتور القایی با سرعت کنترل یا یک موتور پله ای شکل گرفته است . معمولا ، محرک مغناطیسی یک آهن ربای میله ای مستطیلی ساده ، یک آهن ربای U شکل یا یک آهن ربای ترکیبی SSMC است . چرخش آن القا کننده ی چرخش آهن ربای همزن مغناطیسی در مایع است . سرعت مورد نظر را می توان به وسیله ی یک کنترل سرعت لحاظ شده در سیستم تغییر داد .

 

◄ درخواست خرید خود را در فرم زیر برای ما ارسال کنید ►


    در فرم زیر نام  ، ایمیل و شماره تماس خود همراه با نام محصول مورد نظرتان را ثبت کنید تا درخواست شما را به فروشندگان و ارائه کنندگان این محصول ارسال کنیم

     

    نام و نام خانودادگی شما (الزامی)

    آدرس ایمیل شما (الزامی)

    شماره تماس شما (الزامی)

    نام محصول مورد نظرتان (الزامی)

    پیام شما