رفراکتومتر یا انکسار سنج عبارت است از ابزاری که به منظور شناسایی یک نمونه ، مشخص سازی میزان خلوص آن ، از انکسار نور استفاده می کند و غلظت یک ماده ی خاص را در آن نمونه مورد اندازه گیری قرار می دهد . ممکن است شاخص انکسار ( نسبت سرعت نور در فضای خالی به سرعت نور در ماده ) یا گرانش خاص ( گرانش یک ماده نسبت به یک ماده ی مرجع ) یک مایع یا جامد را نیز به دست آورد . با آن که تعدادی از رفراکتومتر ها موارد بیشتری از یک پارامتر را اندازه می گیرند ، سایرین برای یک اندازه گیری خاص همانند با محتوای قندی ، درصد الکل ، شوری ، درصد جامدات ، تعداد کل پروتئین ها ، و سطوح ایمنوگلوبین تحت عمل کالیبراسیون قرار می گیرند . به عنوان نمونه رفراکتومتر اندازه گیری کننده ی شوری رفراکتومتری است که شوری ، نمک حل شده در یک محلول ، را اندازه می گیرد و به منظور تست آب دریا و آکواریوم ها استفاده می شود . یکی از متداول ترین شکل های رفراکتومتر دارای یک مقیاس به درجه یا درصد Brix برای خواندن محتوای قند در آب جو ، شراب ، میوه ها و سبزیجات می باشد .

رفراکتومتر ها ممکن است از نوع آنالوگ یا دیجیتال باشند . مدل های آنالوگ برای انکسار دارای یک منشور می باشند ، یعنی یک مقیاس آنالوگ که توسط نور محیطی معین شده و یک عدسی به منظور مشاهده ی مقیاس . یک رفراکتومتر دیجیتال نتایج آزمایش را روی یک LCD یا LED نمایش می دهد ، و عنصر درونی مقیاس آنالوگ را حذف می کند ، و اغلب اوقات دارای جبران دمای خودکار ( ATC ) به منظور اصلاح کردن متغیر ها در هوا و دمای نمونه و فراهم سازی نتایج غیر متناقض تست ، می باشد . رفراکتومتر ها در قالب نمونه های دستی ، رومیزی و اینلاین می باشند . یک رفراکتومتر دستی یا پرتابل باعث می شود امکان استفاده از آن در آزمایشگاه یا کار میدانی فراهم شود . مدل های رومیزی ، نظیر یک رفراکتومتر Abbe ، معمولا دقت بیشتر و امکان تکرار را برای تحقیقات و دیگر کاربرد های دقت بالا ، فراهم می سازند . به منظور بررسی پی در پی کاربرد ها همانند با کنترل فرآیند تجاری ، یک رفراکتومتر اینلاین ممکن است مد نظر گرفته شود .

شکل های مختلف رفراکتومتر ها

رفراکتومتر دستی سنتی

یک رفراکتومتر دستی سنتی ابزاری آنالوگ به منظور اندازه گیری شاخص انکسار مایعات می باشد . شیوه ی عملکرد آن بر پایه ی قاعده ی زاویه ی بحرانی می باشد که توسط آن عدسی ها و منشورها یک سایه را درون یک شبکه ی شیشه ای کوچک داخل ابزار منعکس کرده ، که سپس توسط کاربر از داخل یک عدسی بزرگنمایی کننده دیده می شود .

رفراکتومتر دیجیتالی دستی

یک رفراکتومتر دیجیتالی دستی ابزاری برای اندازه گیری شاخص انکسار مواد می باشد . اکثر عملکرد آن ها بر اساس همان قاعده ی عمومی زاویه ی بحرانی همانند با رفراکتومتر سنتی دستی می باشد . با این تفاوت که نور از یک منبع نوری LED به سطح پایینی یا یک عنصر منشور متمرکز می شود . هنگامی که نمونه ی مایع بر روی سطح اندازه گیری منشور استفاده می شود ، مقداری از نور از داخل حلال عبور کرده و از بین می رود ، در حالی که مقدار نور باقی مانده به شکل یک نظم خطی از فوتو دیود ها منعکس شده و یک خط سایه شکل می دهد . شاخص انکسار با موقعیت خط سایه بر روی فوتو دیود ها نسبت مستقیمی دارد .

رفراکتومتر Abbe

رفراکتومتر Abbe دستگاهی رومیزی به منظور اندازه گیری با دقت بالای یک شاخص انکسار می باشد .

این ابزار برای رسیدن به طول موج مورد نظر از فیلتر های خاصی استفاده می کنند و قادر به این هستند که اندازه گیری ها را به خوبی به نزدیک مادون سرخ گسترش دهند ( گرچه برای مشاهده ی اشعه های مادون سرخ نیاز به یک ناظر ویژه است ) .

رفراکتومتر اینلاین

رفراکتومتر اینلاین شکلی از رفراکتومتر می باشد که به منظور اندازه گیری پیوسته ی جریان در حال عبور از داخل یک لوله یا درون یک مخزن ( تانک ) طراحی شده است . این رفراکتومتر ها معمولا از یک سنسور شکل یافته اند که هم راستا با جریان مایع قرار داده شده و با یک جعبه ی کنترل جفت شده است .

چطور می توانم کالیبراسیون رفراکتومتر آنالوگ را خودم انجام دهم ؟

کالیبراسیون برای رفراکتومتر های فاقد ATC تنها برای دمایی دقیق است که کالیبراسیون در آن صورت گرفته است . اگر دمای اتاق به میزان 5 درجه تغییر داشته باشد ، بایستی حتما کالیبره کردن را دوباره انجام دهید . حتی تغییر یک درجه ای نیز بر روی اندازه گیری اثر گذار می باشد ، در نتیجه اگر اندازه گیری الزامی است ، بایستی دوباره کالیبراسیون را انجام دهید . حتی در مورد رفراکتومتر های دارای ATC ، هر چند وقت یک بار تکرار عمل کالیبراسیون خوب می باشد .

به منظور بررسی ابزار کالیبراسیون مدل خاص رفراکتومتر خود به دفترچه ی راهنمای آن مراجعه کنید . اگر این دفترچه را در اختیار ندارید ، برای کالیبراسیون یک سری ابزار ساده وجود دارد ( به خاطر داشته باشد که با آن که آب مقطر در رابطه با اکثر مدل ها جوابگو است ، ولی برای یک سری از مدل ها بایستی مایع کالیبراسیون وجود داشته باشد . روش کار چه از آب مقطر و چه مایع کالیبراسیون استفاده کنید به یک شکل می باشد . )

پلیت روز روشن را باز کنید و 2 تا 3 قطره آب مقطر را روی منشور اصلی بریزید . پلیت روز روشن را ببندید تا آب بر روی تمامی سطح منشور بدون شکل دادن حباب هوا یا لکه های خشک پخش شود . اجازه دهید به میزان زمان تقریبا 30 ثانیه روی منشور پیش از این که مرحله ی دوم را انجام دهید ، قرار بگیرد . ( چنین کاری به نمونه اجازه می دهد دمای رفراکتومتر را تعدیل کند ) .

پلیت روز روشن را در سمت یک منبع نوری نگه داشته و به درون عدسی نگاه کنید . یک میدان دایره ای با نشانه هایی در پایین مرکز ( ممکن است به منظور مشاهده ی آشکار علائم مجبور به فوکوس کردن شوید ) را مشاهده می کنید . بخش بالایی میدان باید آبی و بخش پایینی باید سفید باشند .

در زمان نگاه کردن به درون عدسی ، پیچ کالیبراسیون را بچرخانید ( در بالای آن ) تا حد ما بین قسمت بالایی آبی میدان و پایینی سفید میدان دقیقا روی خط 0.0° با هم برخورد کنند .

پس از این روش کالیبراسیون ، ابزار شما برای دمای کنونی اتاق کالیبره شده است . هنگامی که دمای کاری اتاق یا محیط ( نه نمونه ) به بیشتر از 5 درجه ی فارنهایت تغییر پیدا کند ، توصیه می کنیم که دوباره عمل کالیبراسیون را انجام دهید تا دقت و بازدهی ابزار را حفظ کرده باشید .

 

◄ درخواست خرید خود را در فرم زیر برای ما ارسال کنید ►


    در فرم زیر نام  ، ایمیل و شماره تماس خود همراه با نام محصول مورد نظرتان را ثبت کنید تا درخواست شما را به فروشندگان و ارائه کنندگان این محصول ارسال کنیم

     

    نام و نام خانودادگی شما (الزامی)

    آدرس ایمیل شما (الزامی)

    شماره تماس شما (الزامی)

    نام محصول مورد نظرتان (الزامی)

    پیام شما