به منظور مشخص سازی غلظت جامدات در یک نمونه مایع ، معمولا آب ، از دستگاهی به اسم کدورت سنج یا توربیدومتر استفاده می شود . کدورت سنجی عبارت است از میزان کدورت یک مایع که به وسیله ی حضور جامدات معلقی شکل می گیرد که ممکن شامل میکرو ارگانیسم ها ، مخمر یا رسوب شوند . طراحی کدورت سنج های دستی برای استفاده در کار های میدانی می باشد در حالی که مدل های رومیزی به منظور استفاده در آزمایشگاه می باشند و نمونه های اینلاین برای نصب غیر مستقیم در یک خط تامین آب ساخته شده اند . تعدادی از مدل های کدورت سنج امکان گزارش دهی داده ها یا استخراج داده ها را به یک کامپیوتر فراهم می کنند ، و اکثرا نیاز دارند تا توسط یک محلول استاندارد کالیبره شوند . کدورت سنج ها اغلب اوقات به منظور تطابق داشتن با استاندارد های دولتی یا صنعتی ساخته می شوند از جمله USEPA ( سازمان حفاظت از محیط زیست ایالت متحده ) و ISO ( سازمان بین المللی استاندارد ها ) و به شکل متداولی از کدورت سنج ها برای آزمایش مایعات به منظور رعایت استاندارد های دولتی برای آب نوشیدنی ، آب قابل استفاده در محیط زیست ، و آب استفاده شده برای غذا ، نوشیدنی جات ، استفاده می شود .
تعریف اصطلاح کدورت
در تعریف کدورت به معنی تیرگی یا مبهم بودن یک مایع است که به سبب وجود جامدات معلق شکل گرفته است که برای چشم غیر مسلح نامرئی می باشند . هنگام مشخص سازی کیفیت آب اندازه گرفتن میزان کدورت توسط یک کدورت سنج مهم می باشد . کدورت یک ویژگی چشمی آب است و به صورت فردی شناسایی کننده ی مواد نیست ، بلکه فقط نشان از این دارد که چیزی در آن جا وجود دارد و توسط کدورت سنج قابل دیدن است .
اکثر اوقات آب در خود جامدات معلق دارد و از تعداد متعددی از ذرات گوناگون به اندازه های مختلف ساخته شده است . تعدادی از این ذرات آن قدر بزرگ و سنگین وزن هستند که به منظور شکل دادن رسوب و ته نشین شدن در انتهای یک ظرف اگر نمونه همین طور ایستاده رها شوند ، کافی می باشند ( این جامدات ، جامداتی می باشند که قابلیت ته نشین شدن را دارند ) .
سرعت نشست ذرات کوچکتر تنها آهسته تر است ، اگر اصلا نشست کنند ( این نوع جامدات از نوع کلوئیدی هستند ) . این دسته از ذرات هستند که سبب کدر به نظر آمدن آب می شوند . از اصطلاح کدورت می شود برای جامدات شفاف همانند با پلاستیک ها و شیشه ها نیز استفاده کرد .

روش اندازه گیری کدورت به وسیله ی کدورت سنج

متداول ترین راه اندازه گرفتن کدورت به وسیله ی کدورت سنج در کشور ایالت متحده عبارت می باشد از واحد های کدورت نفلومتری ( NTU ) . به چندین روش شما می توانید کدورت موجود در آب را توسط کدورت سنج بررسی کنید ، مستقیم ترین آن ها اندازه گیری تضعیف ، یا کاهش قوای یک منبع نوری به دنبال عبور دادن آن از بین یک نمونه آب می باشد . در سیستمی قدیمی تر به اسم روش Jackson Candle ، از واحد هایی استفاده می شود که به عنوان JTU یا واحد های کدروتی جکسون بیان می شوند . در این روش یک شعله ی شمع به کار گرفته می شود که از بین یک ستون شفاف پر شده با آب مشاهده می شود . طولی از آب که از طریق شمع می شود آن را مشاهده کرد در ارتباط با میزان کدورت نمونه ی آب قرار دارد . با ظهور تکنولوژی سنجش الکترونیکی دیگر از این روش استفاده نمی شود .
ذرات معلق در آب یک پرتو نور متمرکز شده بر روی آن ها را پخش خواهند کرد . نور پخش شده سپس در زوایای گوناگون به وسیله ی کدورت سنج اندازه گیری می شود . چنین چیزی فعلا یک روش اندازه گیری دقیق تری از کدورت محسوب می شود . به منظور اندازه گیری کدورت در این روش به وسیله ی کدورت سنج از یک نفلومتر همانند با نفلومتر LaMotte 2020we ، استفاده می شود . Nephele کلمه ای یونانی به معنای ” توده ی انبوه ” و metric به معنای ” اندازه گرفتن ” می باشد . در نتیجه نفلومتری به معنای ” اندازه گیری توده ی انبوه ” است . اکثر نفلومتر ها اندازه گیری نور پخش شده را در زاویه ی 90 درجه انجام می دهند .
اگر نور بیشتری امکان رسیدن به آشکار ساز را داشته باشد معنای آن این است که ذرات بسیار کوچک متعددی وجود دارند که سبب پراکنده شدن پرتوی نور می شوند ، بنابراین ، رسیدن کمتر نور به آشکار ساز به معنای ذرات کمتر است . واحد های کدورت نفلومتری ( NTU ) واحد های اندازه گیری می باشند که به وسیله ی یک نفلومتر به منظور رعایت شاخص های طراحی EPA در کدورت سنج به کار گرفته می شوند . مقدار نور پخش شده تحت تاثیر ویژگی های بسیاری از ذرات قرار می گیرد از جمله رنگ ، شکل و خاصیت انعکاسی . به همین سبب ، و این حقیقت که ذرات سنگین وزن تر ممکن است سرعت ته نشینی بیشتری داشته باشد و در نتیجه ی کدورت سنجی نقشی نداشته باشند ، رابطه ی بین کدورت و کل جامدات معلق ( TSS ) می تواند بسته به محلی که جمع آوری نمونه در آن جا صورت گرفته است ، تغییر یابد .
برای اندازه گیری کدورت به وسیله ی کدورت سنج در موارد مرتبط با محیط زیست ، همانند با اقیانوس ها ، رودخانه ها و دریاچه ها ، می شود از یک صفحه ی Secchi استفاده کرد . یک صفحه ی سیاه و سفید که به درون آب تا هنگامی که دیگر دیده نشود ، فرو برده می شود . عمقی که در آن دیگر دیده نشود ( که عمق Secchi نام دارد ) عدد مربوط به آن عمق به عنوان اندازه ی شفافیت آب ثبت می شود . مزیت استفاده از دستگاه کدورت سنج در آب های باز اندازه گیری کدورت در عمق های گوناگون می باشد که آن جا چندین لایه کدورت به چشم می خورد . استفاده از دستگاه کدورت سنج هم چنین امری آسان و نسبتا کم هزینه است .

روش های تست و استاندارد های آب نوشیدنی توسط کدورت سنج

چیز های مختلفی امکان این را دارند که بر کیفیت آب نوشیدنی اثر گذار باشند ، در نتیجه قوانین دولتی سطحی از کدورت را مشخص می کنند که مجاز می باشد . در ایالت متحده ، سیستم های عمومی آب نوشیدنی که از فیلتراسیون مستقیم یا لخته سازی به منظور کنترل کدورت استفاده می کنند امکان این را ندارند که به دنبال خارج شده از سازمان تصفیه ی آب ، بیشتر از یک واحد کدورت نفلومتری ( NTU ) باشند . در نمونه های جمع آوری شده به منظور اندازه گیری کدورت به وسیله ی کدورت سنج ، مقدار کدورت باید برابر با کمتر از 0.3 NTU برای حداقل 95 درصد نمونه هایی باشد که جمع آوری آن ها در هر ماه صورت می گیرد . اگر یک سیستم عمومی آب نوشیدنی در عوض لخته سازی یا فیلتراسیون مستقیم از هر نوع عمل فیلتراسیون استفاده کند ، باید حد معین فردی مخصوص به خود را داشته باشد ، و حتی در آن ها نیز نبایستی سطح کدورت بیشتر از 5 NUT باشد . معمولا تلاش خواهد شد که سطح کدورت برای معین کردن در کدورت سنج در حدود 0.1 NTUنگه داشته شود .

روش های تحلیلی

روش های تست تحلیلی که برای کدورت سنج منتشر شده اند به صورت زیر می باشند :

  • روش US EPA شماره ی 1 ، ” کدورت “
  • ایزو 7027 ” کیفیت آب : تعیین کدورت “
  • ” روش های استاندارد ” شماره ی 2130B
  • روش های متعدد ASTM

 

 

◄ درخواست خرید خود را در فرم زیر برای ما ارسال کنید ►


    در فرم زیر نام  ، ایمیل و شماره تماس خود همراه با نام محصول مورد نظرتان را ثبت کنید تا درخواست شما را به فروشندگان و ارائه کنندگان این محصول ارسال کنیم

     

    نام و نام خانودادگی شما (الزامی)

    آدرس ایمیل شما (الزامی)

    شماره تماس شما (الزامی)

    نام محصول مورد نظرتان (الزامی)

    پیام شما