کروماتوگرافی در حوزه ی شیمی توصیف بسیار دقیق اتفاقی است که برای جوهر روی یک کاغذ خیس رخ می دهد ، چون معنای تحت اللفظی آن عبارت می باشد از ” نوشتن رنگی ” ( از کلمه یونانی chroma و graphe ) ، ولی در واقع چنین اسمی اشتباه است چون گاهی اوقات شامل رنگ ، کاغذ ، جوهر و یا نوشتن نمی شود . کروماتوگرافی به معنای واقعی راه جدا کردن یک مخلوط از مواد شیمیایی است که شکل آن ها به صورت گاز یا مایع می باشد و این کار با اجازه دادن به خزیدن با سرعت آهسته ی آن ها از سایر مواد انجام می شود که معمولا به فرم مایع یا گاز می باشند . در نتیجه ، به عنوان نمونه در مورد جوهر و کاغذ ، ما یک مایع ( جوهر ) را داریم که در آب یا حلال دیگری حل شده و به روی سطح یک جامد ( کاغذ ) می خزد .

ماهیت کروماتوگرافی این می باشد که ما مخلوطی را در یک حالت از ماده ( چیزی مانند به گاز یا مایع ) در اختیار داریم که روی سطح چیز دیگری در شکل دیگری از ماده ( یک مایع یا جامد ) حرکت می کند که در محلی که قرار دارد ثابت می ماند . ماده ی در حال حرکت در نتیجه فاز متحرک و ماده ای که ثابت باقی می ماند فاز ثابت ( ساکن ) نام گذاری می شوند . به دنبال جا به جایی فاز متحرک ، عمل جدا کردن ترکیباتی که آن را شکل داده اند در فاز ثابت انجام می شود . سپس ما این امکان را داریم که به صورت تک تک شناسایی آن ها را انجام دهیم .

نحوه ی عمل کروماتوگرافی

برای درک بهتر کروماتوگرافی آن را همانند با مسابقه ای در نظر بگیرید . شما مخلوطی از مواد شیمیایی در یک فرم گازی یا مایع شناسایی نشده دارید که بر روی خط شروع در حالت انتظار قرار دارند ، درست همانند با تعدادی دونده که منتظر علامت داور و یا شنیدن صدای شلیک می باشند . به دنبال شروع شدن مسابقه ، دوندگان پخش می شوند چون توانایی های مختلفی دارند . دقیقا به همین شکل ، مواد شیمیایی در چیزی مانند یک مخلوط مایع با سرعت های گوناگونی شروع به پخش شدن در یک سطح جامد ثابت می کنند . عامل کلیدی که باید به خاطر داشت این است که کروماتوگرافی تاثیری سطحی می باشد .

به دنبال حرکت مایع به منظور عبور از جامد ، تعدادی از مولکول های آن به سمت سطح جامد کشیده می شوند و در همان محل به صورت موقتی پیش از این که مجددا به سوی مایعی که از آن آمده اند کشیده شوند ، باقی می مانند . این نوع تبادل مولکولی بین سطح جامد و مایع نوعی از اثر چسبندگی یا چسبناکی می باشد که نام آن جذب سطحی می باشد . حالا در خاطر داشته باشد که مایع مورد نظر ما در حقیقت مخلوطی از چند مایع متفاوت می باشد . هر کدام از آن ها به شکلی اندک متفاوت گرفتار پدیده ی جذب سطحی می شوند و مدت زمان کمتر یا بیشتری را در فاز جامد یا مایع سپری می کنند . ممکن است یکی از مایعات به نسبت مایع دیگر مدت زمان بیشتری را در فاز جامد سپری کند ، در نتیجه سرعت حرکت آن به سمت فاز جامد آهسته تر می باشد ، مایع دیگر ممکن است در مدت زمان کوتاه تری به فاز جامد و مدت زمان بیشتری به فاز مایع برسد ، در نتیجه سرعت حرکت آن اندکی بیشتر باشد . روشی دیگری که می شود به این قضیه نگریست این می باشد که مایع را در قالب مخلوطی از مایعات شبه چسبی در نظر بگیرید ، که تعدادی از آن ها به نسبت سایرین بیشتر به جامد می چسبند ( و در نتیجه سرعت سفر آهسته تری دارند ) . این قضیه چیزی است که باعث می شود که پخش مایعات گوناگون در مخلوط اصلی مایع ما روی جامد به شیوه های گوناگونی باشد .

برای این که کروماتوگرافی به شکل موثری عمل کند ، بدون شک ما به این نیاز داریم که تا جایی که می شود اجزای فاز متحرک به دنبال عبور از فاز ثابت جدا شوند . به همین خاطر می باشد که فاز ثابت اغلب اوقات چیزی است که دارای یک منطقه ی سطحی بزرگتری می باشد ، همانند با یک ورقه ی کاغذ صافی ، یا یک جامد ساخته شده از ذرات تقسیم شده به شکل ریز ، یک مایع رسوب یافته روی سطح یک جامد ، یا تعدادی از سایر موادی که سطح جذبی بالایی در اختیار دارند .

کروماتوگرافی به منظور جدا سازی مخلوط های شیمیایی به مواد فردی تشکیل دهنده شان به منظور تخلیص یا آنالیز ، از روش های گوناگونی تشکیل شده است . عمل جدا سازی نیاز به یک ماده ی جامد ، به نام فاز ساکن ، و از طرف دیگر یک فاز متحرک دارد ، که از یک حلال مایع آلی یا گازی تشکیل شده است . جدا سازی یک مخلوط به اجزای فردی که آن را تشکیل داده اند بر پایه ی قدرت جذب یا قطبیت به فاز ساکن یا متحرک انجام می شود . در اوایل ، استفاده از کروماتوگرافی برای جدا سازی رنگدانه های گیاهی بود ، که در قالب باند های رنگی روی فاز ثابت ظاهر می شدند و همین سبب شده است این تکنیک چنین نامی بر خود داشته باشد . کروماتوگرافی به یک تعداد از تکنیک ها تقسیم شده است از جمله کروماتوگرافی ستونی ، کروماتوگرافی میل ترکیبی ، کروماتوگرافی لایه نازک ( TLC ) ، کروماتوگرافی گازی ، و کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا ( HPLC ) ، به همراه سایر مدل ها . به کارگیری روش کروماتوگرافی در کاربرد های آزمایش محیطی ، تحقیقات علمی ، پردازش غذا و داروشناسی می باشد . مواد متداولی که در یک آزمایشگاه کروماتوگرافی مشاهده می شوند شامل ستون های لوله ای می شود که طراحی آن ها مخصوص هر فرآیند مختلف می باشد . ساخت ستون های کروماتوگرافی مایع ( ستون های LC ) اغلب اوقات از شیشه ی بوروسیلیکات می باشد و می توانند حجم های مختلفی در اختیار داشته باشند . آن ها ممکن است دارای لوازم PTFE (پلی تترا فلورئوتیلن ) یا پلی اتیلن به منظور متصل شدن به دستگاه ها و لوله های آزمایشگاهی باشند و ممکن است در بخش انتهایی خود دارای تکیه گاه های متخلخل برای حفظ مواد جذب کننده مانند ژل سیلیکا باشند . یک ستون ممکن است یک شیر آب برای کمک به کنترل جریان آب داشته باشد . ستون های کروماتوگرافی گازی از لوله های شیشه ای یا فلزی که نظم آن ها به شکل مارپیچی مانندی است ، ساخته شده اند و با یک لایه از مایع یا پلیمر مخصوص برای ماده ی تست شونده ، آماده می شوند . ساخت ستون های HPLC به صورتی است که فشار بالای پمپ هایی که حلال را از میان نمونه جا به جا می کنند ، تحمل کنند . ستون های IC برای یک کروماتوگرافی تبادل یونی به کار گرفته می شوند و به صورت از پیش بسته بندی شده با یک رزین موجود هستند که برای یک آزمایش خاص مناسب می باشد .

جنس کاغذ کروماتوگرافی معمولا از سلولز می باشد و به شکل های رولی ، ورقه ای یا دایره ای به ابعاد و ضخامت های مختلف موجود می باشد . لوله های استخراج فاز جامد ممکن است به صورت از پیش بسته بندی شده با یک ماده ی جذب کننده باشند . لوازم کروماتوگرافی لایه نازک شامل مخزن های توسعه یافته ، اسپری ها و پلیت ها می شود . پلیت ها معمولا از آلومینیوم ، شیشه یا پلاستیک ساخته شده اند . مخزن هایی که در طول فرآیند کروماتوگرافی پلیت دارند ممکن است به شکل استوانه ای یا مربعی باشند و از HDPE (پلی اتیلن دارای تراکم بالا ) یا پلی پروپیلن ساخته شده باشند .

 

◄ درخواست خرید خود را در فرم زیر برای ما ارسال کنید ►


    در فرم زیر نام  ، ایمیل و شماره تماس خود همراه با نام محصول مورد نظرتان را ثبت کنید تا درخواست شما را به فروشندگان و ارائه کنندگان این محصول ارسال کنیم

     

    نام و نام خانودادگی شما (الزامی)

    آدرس ایمیل شما (الزامی)

    شماره تماس شما (الزامی)

    نام محصول مورد نظرتان (الزامی)

    پیام شما