ارلن

معرفی ارلن مایر و کاربرد آن

 

ارلن مایر یکی از ظروف و شیشه آلات آزمایشگاهی پرکاربرد آزمایشگاه و به شکل مخروطی با گردن باریک مطابق شکل می باشد، از ارلن مایر برای نگهداری، مخلوط کردن محلول ها اندازه گیری مایعات و حرارت دادن محلول ها استفاده می شود.

 

 

انواع ارلن آزمایشگاهی را اغلب از جنس بوروسیلیکات 3.3 که به حرارت مقاوم است می سازند و میتواند تا دمای 400 درجه سانتی گراد را تحمل کند و همین تحمل دمایی ارلن از نکات متمایز کننده ارلن مایر های با شیشه پیرکس اصلی و نمونه های مشابه تقلبی می باشد به طوری که نمونه های تقلبی تحمل دمایی بین 150 تا 300 درجه دارند.

 باریک بودن دهانه ارلن مایر مانع تبخیر زیاد محلول خواهد بود. دهانه ارلن را نیز می توان در صورت لزوم با چوب پنبه بست و محکم کرد.

 ارلن ها در دو نوع دهانه بدون روداژ و روداژدار ساخته می شوند ، نوع روداژدار دارای دهانه ای سمباده ای شده  با روداژ مشخصی در سطح داخلی،خارجی و یا در هر دو سطح می باشد که امکان اتصال و جوینت (Joint) شدن ارلن با اتصالات و رابط های شیشه ای با روداژ یکسان و تشکیل یک ست مشخص برای کاربردی خاص را می دهد شکل خاص مخروطی ارلن موجب می شود که ایستایی زیادی داشته باشد و به همین دلیل تقریباً هرگز واژگون نمی شود.